A kisgazdák és a szocialisták sem támogatják a közlekedési pontrendszerről szóló tervezetet<br/>

Vágólapra másolva!
Megkezdte az Országgyűlés a közúti közlekedés előéleti pontrendszeréről szóló törvényjavaslat általános vitáját. A javaslatot előterjesztő Pintér Sándor belügyminiszter szerint a pontrendszer bevezetése után kevesebb baleset lenne az utakon. A Fidesz támogatja a javaslatot. A jogszabályt valószínűleg ennek ellenére több ponton is módosítani kell. Jelenleg ugyanis sem a kisgazdák, sem a szocialisták nem támogatják az előterjesztést.
Vágólapra másolva!

Pintér Sándor belügyminiszter a közlekedésbiztonság rossz helyzetével indokolta a pontrendszer szükségességét. Szerinte öt év alatt 7300 ember halt meg és 130 ezren szenvedtek sérülést az utakon. A miniszter szerint a gyorshajtás, a rossz irányjelzés és kanyarodás, valamint az elsőbbség meg nem adása a felelős 70 százalékban a közúti balesetekért. Ezek többsége tehát nem az utak, illetve a járműpark állapotától, hanem a vezetőktől függ. Pintér Sándor a pontrendszertől a balesetek számának 20 ezres csökkenését és 140-nel kevesebb halálesetet vár évente.

A Fidesz-frakció még a belügyminiszternél is optimistább a pontrendszer hatásait illetően. Perlaki Jenő (Fidesz) ugyanis közölte: a képviselőcsoport számításai szerint évente 900 emberélet megmentése , valamint 60 milliárd forint megtakarítása várható a közlekedési pontrendszer bevezetésétől, ezért a Fidesz-frakció támogatja az előterjesztést.

Perlaki Jenő szerint a pontrendszer bevezetése 20 ezer jogosítvány elvételét ígéri. A 18 büntetőpont elérésekor hat hónapra vennék el az autóvezető jogosítványát, amit csak egy - 15-50 ezer forintba kerülő - utánképző tanfolyam sikeres elvégzése esetén kaphatna vissza.

A javaslat - ahogyan korábban a parlamenti bizottságokat is - a kormánypártok képviselőcsoportjait is megosztotta. A kisgazdák ugyanis csak lényeges változtatások után szavaznák meg a törvényt. Zakó László kisgazda képviselő közölte: a törvényjavaslat a jelenlegi viszonyok között megvalósíthatatlan. Nem lenne kevesebb baleset a pontrendszer bevezetése után sem, viszont erősödne a bürokrácia. Ráadásul a szabálysértés mindössze 1 ponttal különbözne a gondatlanul elkövetett emberöléstől. Az FKGP-frakció más elveken alapuló pontszámítást tart elfogadhatónak, amelyben a vezetői jogosítványt csak két hónapra vonnák el, az utánképzés ingyenes lenne.

A szocialisták sem elégedettek a javaslattal. Balogh László (MSZP) képviselőcsoportja nevében elfogadhatatlannak minősítette a törvényjavaslatot. A pontrendszer bevezetésével csak azt lehet elérni, hogy a járművezetők újabb fenyegetettséggel nézzenek szembe – közölte Balogh.

Balogh László állítja: semmi sem bizonyítja, hogy a pontrendszer nagyobb biztonságot garantál. Szerinte a pontrendszer az autósokat a legnyilvánvalóbb szabálysértések letagadására ösztönözné. Ráadásul az előterjesztésből nem derül ki, mennyibe kerülne a rendszer bevezetése, és azt sem tartalmazza, mely szabályszegésért hány büntetőpont jár.

(MTI)