Eddig egy magyar autópálya-építő céget sem kerestek meg<br/>

Vágólapra másolva!
Magyarországon jelenleg három építőipari cég rendelkezik olyan gépparkkal, amely technikailag képessé teszi őket autópálya-építésre: a Magyar Aszfalt Kft., a Strabag Hungária Rt. és a Betonútépítő Nemzetközi Rt. Ezek közül egyiket sem kereste meg azonban a Nemzeti Autópálya Rt. Ahhoz, hogy a kormány által tervezett időben, áprilisban elkezdődhessen az építkezés, már fel kellett volna venni a kapcsolatot a cégekkel.
Vágólapra másolva!

Magyaroroszágon csak a Magyar Aszfalt Kft., a Strabag Hungária Rt., és a Betonútépítő Nemzetközi Rt. közös vállalata, az Aszfalt Mix Kft. rendelkezik 2 olyan nagy teljesítményű mobil aszfaltkeverő géppel, amely szükséges az autópálya felső rétegének lefedésére. Egy ilyen gép ára 600-700 millió forintot tesz ki. Ezenkívül a 12 méter széles aszfaltlefektető gépek - amelyek 60-100 millió forintba kerülnek - is nélkülözhetetlenek az építéshez.
A korábbi elképzelésekkel szemben tízévesről ötévesre csökkentett, feszített tempójú, 600 kilométer hosszú autópálya fejlesztésére vonatkozó program teljesítése miatt ezekből a gépekből újabbakat kellene vásárolni, mivel a meglévő géppark kapacitása évente 55-60 kilométer autópálya megépítésére alkalmas.

Ahhoz, hogy a kormány által tervezett időben, áprilisban elkezdődhessen az M3-as autópálya Füzesabony-Polgár közötti szakaszának építése, már fel kellett volna venni a kapcsolatot a cégekkel - mondta Appelshoffer József, a Magyar Aszfalt Kft. ügyvezető igazgatója, hozzátéve: ha valóban magyar cégekkel szeretnék azt megvalósítani, a három társaságot nem lehet kikerülni. A MA Kft.-t eddig nem kereste meg a Nemzeti Autópálya Rt. az új autópálya szakaszok építésével kapcsolatos meghívásos pályázat miatt - tette hozzá.

Appelshoffer szerint legalább 4-5 hetet vehet igénybe az a tárgyalássorozat, ami tisztázhatná a pénzügyi ütemezést, a műszaki kérdéseket. Ám ehhez ismerni kellene az autópálya-szakasz építési terveit. Ezeket a tárgyalásokat leszámítva az MA Kft. műszakilag kész az autópálya-építés megkezdésére.

Az MA Kft. is megérezte, hogy két éve nem épült Magyarországon autópálya-szakasz. Így apróbb fenntartási, javítási munkákat is el kellett vállalniuk. Az egyik nagy teljesítményű mobil aszfaltkeverőt kölcsönadták egy horvátországi autópálya-építéshez, míg a másik a két év során kihasználatlanul állt, így amortizálódott.

A múlt évben mintegy 35 milliárd forintos árbevételt értek el, ami a korábbi évhez képest stagnálást mutatott. Részt vesznek a bevásárlóközpontok körüli útépítésekben, a Hungária körút felújításában, a városokat elkerülő utak építésében. Az idén - remélve a kormánytól kapott megbízást az M3-as továbbépítésére - 43-45 milliárd forint árbevételt várnak.

Lakatos Ervin, az Építési Vállalkozók Országos Szövetségének (ÉVOSZ) szaktanácsadója szerint csak a tőkeerős cégek képesek az autópályák építésére. A szakember a hitelkonstrukció és a mögötte álló garancia meglétében látja az igazi problémát. Ebből a szempontból a külföldi cégek előnyösebb helyzetben vannak, mivel a mögöttük álló bankok a magyar bankoknál kedvezőbb feltételű és kamatozású hiteleket tudnak nyújtani.

Lakatos Ervin úgy látja, hogy a szigorú technológiai követelmények miatt az autópálya alapozásának tömörítéséhez egy télre van szükség. Vagyis az idén bármennyire gyorsan elkészül is az M3-as autópálya-szakasz töltése, az aszfaltburkolat fektetésére csak jövő tavasszal kerülhet sor.

(MTI)

Korábban:

(2000. március 13.)