Aláírták a hatvanórás sztrájk szerda déli befejezéséről szóló jegyzőkönyvet a MÁV és a vasutas szakszervezetek vezetői. A Vasutasok és a Mozdonyvezetők Szakszervezetének vezetője azonnal, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete elnöke több órás egyeztetés után döntött így.
A kollektív szerződéssel és a bérfejlesztéssel kapcsolatos tárgyalások délután 3 - kor folytatódnak.
Gaskó István, a VDSZSZ elnöke egy keddi televízió-interjúban felvetette, amennyiben a másik két reprezentatív szakszervezet is hozzájárul, tovább folytatják megegyezésig a sztrájkot.
A szakszervezetek döntése előtt a sztrájkjoggal való visszaélésnek minősítette Bajnai Gábor, a MÁV vezérigazgató-helyettese a három reprezentatív szakszervezet tervét.
Debrecenből jelzés érkezett, hogy a műszakváltáskor csak azokat engedték haza, akik nem vettek részt a sztrájkban. A részvénytársaság képviselői azonban az állítást nem találták bizonyítottnak.
A szakszervezetek nem járulnak hozzá Pétfürdőn, Celldömölkön és Budaörsön az olaj- és gázszállítmányok rakodásához és lakossági továbbításához. A szakszervezetek arra hivatkoznak, hogy a MÁV az elégséges szolgáltatásokról megtartott egyeztetéseken nem volt hajlandó érdemben tárgyalni az ilyen jellegű szállítmányokról.
Fennakadás nélkül elindultak kedden hajnalban a sztrájk idejére a szakszervezetek által vállalt vonatok. Az egész napra tervezett 455 vonatból reggel hat óráig 170 indult el. Minden vonalon egy-egy vonatot közlekedtetnek.
Zavartalan volt a dél-dunántúli vasútvonalakon a sztrájk második napja - mondta Imre Lászlóné, a MÁV pécsi területi vasút-igazgatóságának szóvivője. A nappali műszak létszámának 78 százaléka vette fel a munkát. A 138 mozdonyvezető közül viszont csak egy dolgozik.
Csökkent a sztrájk támogatottsága a MÁV szegedi igazgatóságának területén. Szabó Gyula igazgató elmondta: a hétfői nappalos műszakban meghaladta a 20 százalékot a sztájkolók aránya, kedden már csak a dolgozók 15 százaléka tagadta meg a munkát.
A Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves, és részben Nógrád, Pest és Szolnok megyékre kiterjedő Miskolci Vasút-igazgatóság területén a tegnapihoz képest több vasutas vette fel a munkát. A délelőtti műszakba vezényelt 2364 dolgozóból 1757-en jelentették ki: nem sztrájkolnak mondta Dudás József területi igazgató.
Az 1990-es szabad választások után először 1995 áprilisában sztrájkoltak a vasúti dolgozók Bokros Lajos akkori pénzügyminiszter "stabilizációs csomagjának" bevezetése után. Tavaly januárban 100 órás munkabeszüntetésre került sor. A következő, kétórás figyelmeztető sztrájk pedig 1999. december 20-án zajlott le.
(MTI)