A szakszervezetek képviselői jelezték, hogy tartják magukat szombati kompromisszumos javaslatukhoz, amelynek részleteit nem hozták nyilvánosságra. A három vasutas szakszervezet képviselői elutasították, hogy a MÁV a tárgyalások további feltételéül szabta: az érdekképviseletek tegyenek írásos nyilatkozatot a vasúttársaság javaslataival kapcsolatban.
A szakszervezeti képviselők hangsúlyozták: az érdekegyeztetésnek nem feltétele az írásba foglalás, mivel véleményüket korábban már számos alkalommal kifejtették a munkáltatónak. Kukely Márton hangsúlyozta: a MÁV Rt. a jövő évi 3O milliárd forintos veszteség-terve mellett is megadja a dolgozóknak az inflációs hatásokat kivédő átlagos bérfejlesztést, továbbá az 1999-es szinten tartja a munkavégzéshez kapcsolódó pótlékokat, juttatásokat, segélyeket, támogatásokat.
A vezérigazgató kijelentette: az eredeti kollektív szerződés módosítgatásának időszaka lejárt, a továbbiakban már csak a MÁV által hétfőn megerősített új kollektív szerződés tervezetéről tudnak tárgyalni.
Bárány Balázs, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének alelnöke kifogásolta, hogy - tudomása szerint - bizonyos szolgálati helyeken a sztrájkoló vasutasokat megfélemlítik a szolgálatvezetők. Úgy vélte: a MÁV hamis részvételi adatokat hoz nyilvánosságra, azért hogy a közvéleményt félrevezesse, azt sejtesse, mintha a sztrájkolók elszigetelődnének. Megerősítette, hogy a VDSzSz továbbra is a megállapodásban érdekelt, a három érdekképviselet korábban már közölte kompromisszumos javaslatait. Szerinte méltatlan a MÁV javaslata, mivel a vasúttársaság lehetőségei annál többre adnak lehetőséget.
Márkus Imre a Vasutasok Szakszervezetének elnöke elfogadhatatlannak tartja, hogy "a sztrájkolókat jogellenesen elkülönítik, és megalázzák a munkahelyeken". Közölte: a szakszervezet ezt minden emberi jogi fórumon szóvá teszi majd. Borsik János, Mozdonyvezetők Szakszervezetének (MoSz) alelnöke a MÁV Rt. vezetését és a közlekedési tárcát tette felelőssé a kialakult patthelyzetért. Szerinte a MÁV Rt. és a közlekedési tárca azt akarják, hogy ne legyen bérmegállapodás, kollektív szerződés, együttműködés a szakszervezetekkel, és egyáltalán ne legyen érdekvédelme a mozdonyvezetőknek.
A MoSz alelnöke szerint súlyosbítja a konfliktust, hogy a MÁV vezetői kényszeredetten, érdemi javaslatok nélkül vesznek részt a tárgyalásokon, továbbá a szakszervezetek közös béremelési javaslatára vizsgálódás nélkül nemet mondanak.
A tárgyaló felek megállapodtak abban, hogy a megbeszélést, szakértői kereteken belül, kedden délelőtt tíz órakor folytatják.
A Mávinform tájékoztatatása szerint a hétfő délutáni és esti személyvonatok nagy része - amelyek közlekedését a szakszervezetek engedélyezték - már útban vannak a végállomások felé. Ezek a járatok este hét-nyolc óráig elindulnak, s valamennyi állomáson és megállóhelyen megállnak.
Hétfőn a késő esti órákban már nem lesz vonatközlekedés a magyar vasútvonalakon. Kedd reggeltől ugyancsak a vasutas-szakszervezetek munkabeszüntetésének idejére kialakított menetrend érvényes. Tehát kedden is két pár személyvonat közlekedik vonalanként, a kora reggeli és a délutáni órákban.
Nem közlekednek a nemzetközi vonatok, a belföldi InterCity- és a gyorsvonatok, illetve a postavonatok. A reggeli órákban - főleg a Budapest környéki elővárosi forgalomban - várható zsúfoltság, hiszen itt a szokásos 540 vonat helyett, naponta csak 36 vonat közlekedik majd.
A GYSEV soproni információs szolgálata a 99-517-212-es telefonszámon hívható. Az utazók a részletes menetrendet a MÁV Internet honlapján, továbbá a Magyar Televízió teletext 390-es oldalain. olvashatják. Érdeklődhetnek telefonon is a MÁV budapesti központi tudakozójának a számán: a 461-54-00 és a 461-55-00, ez éjjel is hívható.
Az előreváltott menetjegy árát - amennyiben a sztrájk miatt halasztják el az utazást - a MÁV Rt. kezelési költség levonása nélkül visszatéríti.
(MTI)
Ajánló:
(A Máv információ telefonszámai.)
Korábban:
(2000. január 10.)