Megkezdődött a hatvanórás országos általános vasutassztrájk<br/>

Vágólapra másolva!
A vasúti dolgozóknak kevesebb mint a fele csatlakozott a sztrájkhoz. A munkabeszüntetés ideje alatt naponta két pár személyvonat indul vonalanként és szükség esetén 16 tehervonatot készek a szakszervezetek továbbítani a lakossági alapellátást biztosító árukkal. A Volánbusz Rt. megpróbálja megfelelően lebonyolítani a nagyobb utasforgalmat. A szakszervezetek és a MÁV vezetői hétfőn 14 órakor folytatják a tárgyalásokat a bérekről és a kollektív szerződés módosítására tett javaslatokról.
Vágólapra másolva!

Hétfőn nulla órakor megkezdődött a hatvanórás országos általános vasutassztrájk. A vasutas szakszervezetek bérkövetelésük nyomatékaként hirdették meg a munkabeszüntetést. A szakszervezetek induláskor 14 százalékos bérfejlesztést követeltek, a legutóbb viszont már ennél kevesebbről is hajlandók lettek volna tárgyalni. A szakszervezetek vezetői úgy nyilatkoztak, hogy olyan kétszámjegyű bérfejlesztést is el tudnának fogadni, amely 3,5 százalékos reálkereset-emelkedést eredményezne.
A MÁV álláspontja viszont az, hogy az idei évre tervezett 30 milliárd forintos hiány mellett csak 8,5 százalékos átlagos béremelést tud felvállalni és a 4 százalékos balesetmentességi jutalmat további munkakörökre is kiterjeszti.

A sztrájk ideje alatt a szakszervezetek és a MÁV Rt. együttműködik az elégséges szolgáltatás keretében közlekedő vonatok továbbításában. A MÁV Rt. elkészítette a sztrájk ideje alatt közlekedő vonatok menetrendjét, naponta két pár személyvonat indul vonalanként és szükség esetén 16 tehervonatot készek továbbítani a lakossági alapellátást biztosító árukkal.
A szakszervezetek és a MÁV vezetői hétfőn 14 órakor folytatják a tárgyalásokat a bérekről és a kollektív szerződés módosítására tett javaslatokról.

A MÁV Rt. felmérése szerint vasárnap az éjszakai szolgálatra jelentkezett 4.723 vasutasnak több mint a fele úgy nyilatkozott, hogy az éjfélkor kezdődő munkabeszüntetésben nem vesz részt.
Ezzel szemben Márkus Imre, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke elmondta, hogy információjuk szerint a sztrájkolóknál jóval kevesebben is meg tudnák bénítani a vasút forgalmát, ezért a szakszervezetek nem kívánnak beszállni a sztrájkolók arányáról szóló számháborúba.
A MÁV összesítése szerint hétfőre virradóra 2.435-en folytatják a munkát, ami a szolgálatban lévők 51,6 százalékát jelenti. A mozdonyvezetők körében a legerősebb a sztrájkkészség, az 574 szolgálatra jelentkezett mozdonyvezető közül csak 22-en nyilatkoztak úgy, hogy nem sztrájkolnak.

A MÁV Rt. Szegedi Területi Igazgatóságán a vasárnap éjszakai műszakban szolgálatra vezényelt 620 dolgozó több mint 65 százaléka munkába állt - mondta Szabó Gyula, az igazgatóság vezetője. Hozzátette, hogy az úton lévő posta-, nemzetközi és belföldi vonatokat éjfél után is fogadják az állomásokon.
Szegedről hétfőn hajnalban mindössze két járatot indítanak, Békéscsabára 4.50 órakor, Budapestre pedig 4.55 órakor. Legközelebb délután indítanak vonatokat a szegedi Nagyállomásról.

Hétfőn, nulla órától a MÁV dél-dunántúli vasútvonalain is megkezdődött a három reprezentatív vasutas szakszervezet által meghirdetett hatvan órás sztrájk - mondta Imre Lászlóné, a pécsi területi vasútigazgatóság sajtószóvivője. Mivel a sztrájk alatt a postavonatok sem közlekednek, a vasárnap a fővárosból érkezők minden dél-dunántúli állomásra a szokásosnál korábban futottak be, hogy még a sztrájk kezdete előtt célba érjenek - közölte a MÁV pécsi területi igazgatóságának ügyeletes főmenetirányítója. Elmondta azt is, hogy a vasárnap délutáni-esti vonatoknak a szokásosnál több utasa volt, mert aki tehette, korábban útnak indult, ez azonban mégsem okozott jelentős zsúfoltságot.

A pécsi vasútigazgatóság alkalmazottainak mintegy hatvan százaléka vette fel a munkát a vasárnap esti műszakváltáskor - mondta a társaság területi szóvivője, Imre Lászlóné. A Dél-Dunántúlon is napi két pár személyszállító vonat közlekedik a sztrájk ideje alatt mindegyik vonalon. Ezek indulásának idejéről a vasútállomásokon, illetve telefonon érdeklődhetnek azok az utasok, akiknek nem áll módjukban a teletextről vagy internet útján informálódni.
A pécsi vasútigazgatóság területén a szakszervezetek által országosan nem akadályozott 455 napi vonatpárból 95 jár majd, és csupán egyetlen tehervonatpár közlekedhet, de ez hétfőn nem indul, mert éppen rakodják - közölte a pécsi főmenetirányító.

A MÁV Szombathelyi Területi Igazgatóságának illetékességi területén vasárnap este 497 embernek kellett volna felvennie a munkát. Közülük 276-an jelentkeztek szolgálatra, 221-en pedig jelezték, hogy hétfőn nulla órától eleget tesznek a vasúti szakszervezetek sztrájkfelhívásának - mondta Szabó Imre, a MÁV Szombathelyi Területi Igazgatóságának vezetője.

A területi igazgató elmondta azt is, hogy a sztrájkolók és a munkát vállalók között a sztrájk kezdetén nem került sor semmiféle atrocitásra. Az igazgatóság területén azonban csak azok a vonatok közlekednek majd, amelyek indítását a szakszervezetek nem gátolják. Ez vonalanként két-két vonatpár közlekedését jelenti.

Fábián Kálmán, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének területi vezetője elmondta: arra számítanak, hogy a szombathelyi igazgatóság területén a vasutasok legalább 60-65 százaléka csatlakozik a sztrájkhoz.
Kovács József főmenetirányító közölte: a vasárnap későn este menetrend szerint folyik a forgalom, még éjfél előtt rendben megérkezett Budapestről a sztrájk miatt korábban indított postavonat is.

Pontban éjfélkor a miskolci vasutigazgatóság területén is megkezdődött a sztrájk, az éjszakai műszakba szolgálatra jelentkezett 529 vasutas közül 271-en dolgoznak, a többiek felfüggesztették a munkát - mondta Gávay Pál igazgatóhelyettes. A sztrájk kezdetekor csak a postavonat volt úton, amely késve indult Budapestről. A vasutasok ígérete szerint a szerelvényt a szerencsi végállomásig nulla óra után is engedik közlekedni. Ezt megerősítette Talpas József, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének helyi vezetője is, aki hozzátette: a mozdonyvezetők körében 100 százalékos a sztrájkban résztvevők száma. Gávay Pál ugyanakkor jelezte, hogy a forgalmi területen vasárnap este szolgálatra jelentkezett 302 vasutasból csaknem kétszázan dolgoznak.
Teljes egészében szünetel a teherforgalom, a rendező pályaudvarokon is megállt a munka.
A vasutasok a hajnali órákban kezdik meg a szakszervezetek által engedélyezett vonatok összeállítását. Miskolcról Budapestre 5 órakor indul vonat, amely minden állomáson megáll.

A MÁV Debreceni Területi Igazgatóságának a működési területén is megkezdődött a sztrájk - mondta Tasi Gábor igazgatóhelyettes. A szolgálatban lévő dolgozók 52 százaléka - 315 vasutas - felvette a munkát, a többiek csatlakoztak a szakszervezetek sztrájkfelhívásához. A debreceni igazgatóság területén valamennyi mozdonyvezető sztrájkol, és a vonatatási szakághoz tartozó területeken is mindössze a vasutasok 8 százaléka dolgozik.
Tasi Gábor beszámolt arról is, hogy az igazgatósághoz tartozó 17 mellékvonal közül 11 mellékvonalon senki nem sztrájkol. Ugyanakkor a vonatok ezeken a vonalakon sem járnak majd a mozdonyvezetők munkabeszüntetése miatt.
Éjfél után mindössze három vonat közlekedett a debreceni igazgatóság térségében: e szerelvények még éjfél előtt indultak el, s a szakszervezetekkel kötött megállapodás alapján éjfél után futnak be a célállomásokra - mondta Tasi.

A Volánbusz Rt. felkészült a vasutas sztrájk idején várható nagyobb utasforgalom lebonyolítására - közölte Vereczkey Zoltán, a Volánbusz Rt. vezérigazgatója.
A főváros elővárosi vasúti forgalmát érzékenyen érinti a vasutas sztrájk, hiszen a MÁV információ szerint naponta 150 ezren veszik igénybe az agglomerációban a vonatközlekedést. Az elégséges szolgáltatás keretében indított vonatok nem tudják lebonyolítani ezt a forgalmat, ezért jórészt a Volánbusz Rt.-re vár az utazók elszállítása.
Vereczkey Zoltán elmondta, hogy a szokásos 820 autóbusz helyett a vasutas sztrájk idején 905 járművet állítanak forgalomba. Néhány település - például Monor és Gyömrő - közlekedésére jellemző, hogy a Volánbusz viszi a vasútállomásra az utasokat, a sztrájk idején a rendes körülmények közt csak a vasútállomásig közlekedő járatok a fővárosba mennek.
A vezérigazgató utalt arra, hogy nehéz előre megmondani, hogyan fog alakulni a forgalom, ezért a Volánbusz fődiszpécsere a helyzetnek megfelelően irányítja az autóbuszok közlekedését.
A Volánbusz nemcsak a főváros elővárosi közlekedésében erősíti jelenlétét, hanem a belföldi távolsági járatain is növelte kapacitását.

(MTI)

Ajánló:

Korábban:

(2000. január 9.)