Hétfőn sztrájkolnak a vasutasok<br/>

Vágólapra másolva!
A vasutas reprezentatív szakszervezetek hétfőn nulla órától megkezdik a 60 órás országos vasutassztrájkot, jelentették be az érintett szakszervezetek elnökei a vasárnap délelőtti egyeztető tárgyalás kudarcát követően.
Vágólapra másolva!

Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének (MoSZ) alelnöke elmondta, hogy a szakszervezetek készek tárgyalni a konfliktus rendezéséről. Legközelebb hétfőn 14 órakor ülnek tárgyalóasztalhoz a munkaadóval, hogy egyeztessenek a bérekről és a kollektív szerződés módosításáról. Hozzátette: ha megállapodás születik a sztrájk alatt, akkor azonnal lefújják a munkabeszüntetést, és mindent megtesznek a közlekedési rend helyreállításáért.

Borsik János megítélése szerint a szakszervezetek olyan bérajánlatot tettek a tárgyalások során, amely tovább vihette volna a megbeszéléseket, a MÁV-nak viszont november óta egyoldalú diktátuma, a 8,5-es bérfejlesztési ajánlata hangzott el. "Félő, hogy középtávú megállapodás sem születik a MÁV-nál, és egy közép távra kiterjedő, sorozatos konfliktus elé néz a MÁV és a tulajdonos" - vélekedett Borsik.

A szakszervezetek elmozdultak az eredeti 14 százalékos bérkövetelésükről, azonban ezt a javaslatot a MÁV Rt. elutasította. A szakszervezet vezetői úgy nyilatkoztak, hogy csak olyan kétszámjegyű bérfejlesztést tudnak elfogadni, amely 3,5 százalékos reálbér növekedést tartalmaz.

A hétfőn kezdődő 60 órás vasutassztrájk mintegy 700 millió forint gazdasági hátrányt jelenthet a MÁV-nak, ami 1 százalékos bruttó béremelésnek felel meg.

"A MÁV Rt. felkészült a vasutassztrájkra, és mindent megtesz annak érdekében, hogy az utasok és a vasúttársaság megrendelői a lehető legkevesebb gondot érezzék a munkaügyi konfliktusból" - mondta Kukely Márton vezérigazgató.
A MÁV összeállította a január 10. nulla óra és január 12. 12 óra között közlekedő vonatok menetrendjét. A még elégséges szolgáltatás keretében nem tudja a vasút minden utasát elszállítani, ezért a Volán társaságokhoz fordultak kérve: úgy alakítsák menetrendjüket, hogy minél több utast el lehessen szállítani.

Kukely Márton felhívta a figyelmet arra, hogy a tanuló és dolgozói havi bérlettel rendelkező utasok ne dobják el a sztrájk idején váltott Volán buszjegyüket. A vasúttársaság ugyanis azon dolgozik, miként lehetne kompenzálni az adott viszonylatban a vonatjegy és a buszjegy közötti viteldíj különséget.

Szabadi Farkas, a Volán Egyesülés autóbusz-közlekedési igazgatója elmondta: a Volán társaságok meglehetősen nagy járműkapacitással készülnek arra, hogy a vasutassztrájk idején utasokat szállítsanak. Valamennyi tartalék buszukat erre a célra mozgósították, továbbá felgyorsították a szerelőműhelyekben lévő autóbuszok javítását. A Volánbusz Rt-nek a fővárosi elővárosi forgalomban egyébként csupán a vasútállomásokig közlekedtetett járatai a sztrájk idején bejönnek Budapestre.

Szabadi Farkas elmondta, hogy a Volán menetrendjében több eltérés lehet, de komoly kimaradás sehol sem lesz. A Bakony, a Hatvani, a Kisalföldi és a Nógrád Volánnál negyedórás szolidaritási sztrájk várható üzemkezdetkor, de ez legfeljebb tíz járat közlekedését érintheti.

A Szlovák Vasutak(ZSR) szintén felkészült a hétfőn kezdődő magyar vasutassztrájkra. A magyarországi vasutassztrájk Szlovákia belső vasúti forgalmát nem akadályozza, ellenben a nemzetközi vonatokat a munkabeszüntetés idején Szlovákia csak a szlovák-magyar határig közlekedteti, ahonnan a menetrendnek megfelelő időben, az ellenkező irányba visszaindítja őket.

Lévén, hogy a Cseh Vasutak (CD) után a MÁV a Szlovák Vasutak második legnagyobb partnerének számít, Pozsony azzal számol, hogy a ZRS teherforgalmában a magyar vasutassztrájk tetemes károkat okoz. Ezek azonban mégsem lesznek tényleges veszteségek, mert a nemzetközi egyezmények szerint a sztrájkoló vasúti társaságok kötelesek a partnerek ily módon keletkezett veszteségeit megtéríteni - jelezte a ZRS.
Magyarország és Szlovákia között évente 6 millió tonna a vasúti áruszállítás.

(MTI)

Ajánló:

Korábban:

(2000. január 8.)