Életbe lépett az új autóbehozatali rendelet<br/>

Vágólapra másolva!
Három napja lépett életbe az a rendelet, amely szerint januártól már négy évnél idősebb használt autókat is be lehet hozni az országba. Hegyeshalomból eddig három ilyen autó behozatalát jelentették. A járművek műszaki ellenőrzését a Közlekedési Főfelügyelet végzi, és csak ajánlásukkal lehet elvégezni a vámvizsgálatot. Ha az autó nem felel meg a nemzetközi előírásoknak, a tulajdonosnak kell fizetnie a megsemmisítés költségeit.
Vágólapra másolva!

Az idei évtől kezdve ismét lehetőség nyílik a négy évnél idősebb külföldi, használt autók behozatalára. A múlt év január 18-án hozott 3/1999. KHVM-KÖM-PM-rendelet szerint ugyan eltörlik a gépjárművek évjárat korlátozását, de ez nem jelenti azt, hogy bármilyen öreg darabok is bekerülhetnek az országba. A környezetvédelmi és zajelőírások mellett a nemzetközi műszaki szabványoknak is meg kell felelniük.

Az autók behozatalánál eddig nem volt szükség vámbiztosíték fizetésére, de január 1-jétől erre is kötelezik a importőröket - mondta Laczó László, a Vám és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának szóvivője. Ennek megfelelően készpénz befizetésével vagy kezessel kell igazolni, hogy az autó bekerül a vámhivatalhoz. A vámellenőrzést a VII. számú vámhivatal végzi, de a szükséges műszaki ellenőrzések a Közlekedési Főfelügyelethez tartoznak.

A felügyelet által nem javasolt járműveket a vámhivatal nem vámkezeli. Ebben az esetben a tulajdonos választhat, hogy visszaviszi az autót származási helyére, vagy ellenszolgáltatás-mentesen további használatra felajánlja az államnak, esetleg fizeti a jármű megsemmisítési költségeit. Laczó szerint, ezért még behozatal előtt érdemes tájékozódni az előírásokról és lehetséges vámtarifákról.

A Közlekedési Főfelügyelet által végzett műszaki vizsgálatokat várhatóan egy nap alatt befejezik, mert nem számítanak rohamosan emelkedő autóbehozatalra - mondta Horváth József főosztályvezető. A jelenlegi felszereltséggel egy nap alatt 30 autó műszaki vizsgálatát tudják elvégezni.

A hegyeshalmi határátkelőnél eddig három négyévesnél idősebb használt autót hoztak be az országba - mondta Szabó István, a határátkelő parancsnoka. Mindhárom jármű 1994-es gyártású volt, és elvileg megfelelt az Európai Unió előírásainak. A rábafüzesi határátkelőnél az idén még nem jelentettek négyévesnél idősebb használt autó behozatalát.

Az elmúlt évben 12 ezer használt autó vámkezeléséről számolt be Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke. Szerinte nem kell tartani az autópark újbóli elöregedésétől és a használt autók dömpingszerű behozatalától, mert a jó autók kint is sokba kerülnek, és nem biztos, hogy megéri azokat külföldről behozni.

A használt vagy sérült gépjárművek vámkezelését megelőző vizsgálat eljárási rendjét a 3/1999 KHVM-
KÖM-PM-rendelet szabályozza. A rendelet a belföldön forgalomba helyezni kívánt, külföldről behozott gépjárművekre, illetve azok fődarabjaira terjed ki.

A jogszabályváltozás lényege: idén már nincs érvényben a 4, illetve 6 évnél idősebb gépjárművek behozatali tilalma. Minden olyan gépjármű behozható - mondta érdeklődésünkre Szoboszlay Miklós, a közlekedési tárca szakértője -, amely teljesíti a járművek forgalomban tartásának műszaki feltételeiről jelenleg érvényes rendeletet, valamint megfelel az ENSZ-Európai Gazdasági Bizottsága (EGB) környezetvédelmi előírásainak.

A fenti légszennyezési és zajkibocsátási jóváhagyással nem rendelkező járművek esetén a Közlekedési Főfelügyelet akkor engedélyezi a jármű forgalomba helyezését, ha az ENSZ EGB-előírás szerint elvégzett vizsgálat alapján a jármű környezetvédelmi tulajdonságai megfelelőek. A kijelölt vizsgáló intézetnél elvégzett munkák költsége a kérelmezőt terhelik.

Az érdeklődők a zaj- és levegőemissziós követelményeket a főfelügyelet internethonlapján, a http./www.kff.hu címen találják meg. A tájékoztatóból kiderül, hogy benzinmotoros személyautóknak 74, dízeleknek pedig 75 decibel zajszintet szabad elérniük. A 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművekre az Euro 2 követelmények vonatkoznak. Motorkerékpárokra pedig térfogattól függő értékek vonatkoznak.

Az ENSZ EGB érvényben lévő előírásai irányadók a károsanyag-kibocsátás vonatkozásában is. Mivel ezek a megkötések Nyugat-Európa több országában már évek óta életbe léptek, ezekből az államokból a minősítést igazoló dokumentumokkal behozhatók használt gépjárművek.

A Közlekedési Főfelügyelet mindenkinek azt ajánlja: vásárlás előtt tájékozódjon, hogy a behozni kívánt gépkocsi típusa, évjárata szerepel-e az ENSZ EGB-követelményeit teljesítő járművek listáján?

Bodnár Kriszta, Szilágyi A. János

(Magyar Hirlap)