Busztragédia - helyzetkép

Vágólapra másolva!
Vágólapra másolva!


A busz műszaki állapota

Az Ausztriában szerencsétlenül jár turistacsoportot szállító és egy szombathelyi magánvállalkozó tulajdonában lévő Neoplan-busz 20 éves volt, és az előírásoknak megfelelően félévenként részt vett a kötelező vizsgáztatáson - mondta Babos Ferenc, a Vas Megyei Közlekedési Felügyelőség igazgatója hétfőn. Legutoljára szeptemberben a Pest Megyei Közlekedési Felügyelet állított ki nemzetközi felülvizsgálati igazoló lapot, amelyet szakműhelyi biztonsági tanúsítványhoz szükséges vizsgálat előzött meg egy budapesti kft.-nél. Ez egyben felelősségvállalást is jelent a busz teljes műszaki-biztonsági állapotát illetően - közölte az igazgató. Az MTI rendelkezésére álló utaslista szerint az autóbusznak 49 utasa volt, és további 21 személy gépkocsikkal tartott a csoporttal az osztrák téli üdülőhelyre. A Vas Megyei Önkormányzattól kapott tájékoztatás szerint, ha késve is, de elindult az a hivatalos, valamint hozzátartozókból álló küldöttség Ausztriába, amely az ottani hatóságokat és kórházakat keresi fel. A küldöttség vezetője Radnai Endre, a Vas Megyei Közgyűlés elnöke, s velük tart Básthy Tamás országgyűlési képviselő, Kőszeg város polgármestere is.

A jelenlegi hatályos magyar szabályozás alapján a 8 évnél idősebb autóbuszok csak akkor vehetnek részt nemzetközi forgalomban, ha félévenként az úgynevezett megbontásos műszaki vizsgán mefelelnek a járművek az előírásoknak - közölte Székely András, a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium gépjárműforgalmi főosztályvezetője hétfőn az MTI érdeklődésére. A főosztályvezető kifejtette: ezen a vizsgán az autóbszok biztonsági berendezéseit, ezen belül a fékberendezéseit félévente megbontják, s így ellenrőzi egy szakavatott műszaki szervíz. A szóban forgó Neoplan esetében a legutóbbi ilyen vizsga 1998. szeptember 3-án történt. Ekkor a buszt rendben találták, s így kapta meg a jármű újabb fél évre a nemzetközi forgalomban való részvétel lehetőségét - mondta. Székely András hozzátette: a megbontásos műszaki vizsgát követő napokban a busz a Pest Megyei Közlekedésfelügyletnél vizsgázott, s ehhez hasonló szigorú szabályozás Európában sehol sincs. A gépkocsivezető pályaalkalmassági vizsgán vett részt, hiszen a különjárati, illetve a menetrendszerint közlekedő buszok vezetői öt évenként kötelezettek erre. A főosztályvezető elmondta: Magyarországon nem szabályozzák azt, hogy iskolás korú gyerekeket milyen buszokkal lehet szállítani. Hozzátette: minden utas védelme kiemelt fontosságú, s ezért is írták elő a nemzetközi forgalomban résztvevő járművek szigorú vizsgálatát.

Az osztrák ORF rádió déli Krónikájában megszólalt a szerencsétlenül járt kőszegi iskoláscsoport vezetője. Koltay Árpád maga is megsérült, de hétfő reggel már átkerült a voitsbergi kórház intenzív osztályáról egy kórterembe. Beszámolója szerint ő a sofőr mellett ült. Elmondása szerint a busznak minden bizonnyal nemcsak a fékje romlott el, hanem a sebességváltója is, mivel a jármű egyre jobban felgyorsult, de a sofőr két kézzel sem tudott átkapcsolni alacsonyabb sebességbe. Két kanyart még sikerült a busznak bevennie, de a harmadikat már nem. A kőszegi tanár fia is megsérült, de szerencsére életben van. Az osztrák rádió kommentárja szerint egyre valószínűbb, hogy műszaki hiba okozta a tragédiát. Ugyanakkora a műsorvezető óvott az előítéletektől. Az osztrák közlekedésfelügyelet felmérése szerint a kelet- és közép-európai autóbuszok műszaki állapota megfelel az osztrák átlagnak. A magyar sofőröknek viszont ugyanúgy nincs rutinja a hegyi utakon, mint például a hollandoknak - zárult a tudósítás.
MTI