Repedezik a Siemens villamosok szerkezete

Vágólapra másolva!
Életveszélyesek lehetnek a Siemens Combino típusú villamosai. A gyártó ezért figyelmeztette az európai városok közlekedési vállalatait, hogy átmenetileg vonják ki a forgalomból a járműveket - írja a Magyar Hírlap. Budapest is Combino villamosokat vásárol a Nagykörútra 40 milliárd forintért. A BKV már jelezte a Siemensnek, hogy nem kér a problémás járművekből.
Vágólapra másolva!

Leállították a Siemens villamosokat több európai városban, miután a gyártó konstrukciós hibára figyelmeztette a közlekedési vállalatokat. A Siemens minden Combino villamost üzemeltető társaságot felszólított, hogy a 120 ezer kilométernél többet futott járműveket ideiglenesen vonják ki a forgalomból, mert egy régebbi modell átvizsgálásakor eddig nem ismert repedéseket találtak az ajtók és ablakok tetővel való összekapcsolásánál - számolt be a Magyar Hírlap. A lap szerint, amely az Online Reports című svájci internetes újságra hivatkozik, a Siemens arról tájékoztatta a bázelieket, hogy a megrepedt elemek balesetnél könnyen kettétörhetnek, és az utasokra omolhat a tetőszerkezet. Bázel mellett Augsburg, Düsseldorf, Erfurt, Freiburg, Hirosima, Nordhausen és Potsdam is érintett, de futnak még Combino villamosok Bern, Melbourne, Poznan és Ulm utcáin.

Budapesten 2006-tól közlekednének a jövőre 40 milliárd forintért megvásárolt villamosok, a 4-és és 6-os vonalán, a jelenlegi Ganz-szerelvények helyett.

A 46 éves budai nő rajong a legjobban a sárga villamosért/itthon/20031204sargak.htmlSemmi nem állíthatja meg a Siemens villamosait/itthon/20030410semmi.html

Budapesten fél éven belül jelentkeznének a hibák a pálya rossz minősége és a 4-es, 6-os vonal túlterheltsége miatt - mondta a Magyar Hírlapnak a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője. Dorner Lajos úgy tudja, a probléma ok az, hogy a Combino szerkezete alumíniumból készült, és túl vékony. Viszont ha acélból gyártanák a Budapestre kerülő járműveket, már nem felelnének meg a BKV közbeszerzési feltételeinek. A Siemens ugyanis azért tudott nyerni a legdrágább ajánlatával, mert a Combinók jóval könnyebbek, mint a konkurens modellek.

Aba Botond, a BKV vezérigazgatójának is tudomása van a bajokról. A közlekedési társaság ezért jelezte a Siemensnek, hogy a hibás alumíniumszerkezetes járművekből nem kérnek. A Siemensnek más műszaki megoldást kell találnia, hogy teljesíteni tudja a feltételeket. A BKV vezetője szerint a Budapestre érkező villamosokat ugyan Combinónak hívják majd, de nem ugyanolyanok, mint a problémás járművek. Aba Botond közölte a lappal, hogy továbbra is bíznak a Siemensben, hiszen a gyártó erősségét mutatja, az is, hogy a műszaki hiba miatt javításra visszahívta a villamosokat.

A Siemens villamosokkal korábban is voltak problémák. A cég képviselője, Joachim Stark akkor a lappal azt közölte: a budapesti Combinók építésénél már figyelembe veszik a bázeli és a düsseldorfi tapasztalatokat - írja a Magyar Hírlap.

"A terveknek megfelelő, korszerű, 54 méter hosszú, végig alacsonypadlójú, átjárható utasterű, megbízható szerkezeti felépítésű villamosok érkeznek Budapestre - a referenciaként megjelölt járművek hibái miatt némi késéssel" - áll a BKV Rt. közleményében. A cég emlékeztet arra, hogy a Budapestre megrendelt villamosok alaptípusát képviselő Combino sorozat járműveinél több nagyvárosban (többek között Amsterdamban és Baselben) sorozathibák jelentkeztek a kocsiszekrény szerkezetében 2003. második felében. A hiba lényege, hogy az alumínium szerkezetű kocsiszekrényben repedések keletkeztek. "A budapesti villamosok szállítására kötött szerződés idején az úgynevezett fáradásos törések még nem voltak ismerte" - áll a BKV közleményében. Hozzátették: "a gondosan megszövegezett szerződés teljes garanciát ad arra, hogy a szállító hibájából keletkező bárminemű akadályok számunkra kárt ne okozzanak".

A CBC ez év januárjában szállítási késedelmet jelentett be. A szállítót ezért kötbérfizetés terheli. A BKV Rt. "Budapestre nem fogadjuk el az ALUGRIP rendszerű alumínium vázszerkezetet, hanem rozsdamentes acélszerkezetű járművet készíttetünk, amely a tervnek megfelelő, korszerű Combino főegységeit fogja tartalmazni" - tudatta a BKV.

A várható szállítási késedelmet egyenlőre csak becsülni lehet, a Budapestre szállítandó járművek tervezését a szerződés ütemterve szerint 2004. április végéig kellett volna elkészíteni, az első sorozatjármű átvételére 2005. április végén került volna sor.

Vajda Pál főpolgármester-helyettes is tagadta, hogy a nagykörúti új Siemens Combino villamosok életveszélyesek lennének. Aba Botondhoz hasonlóan ő is úgy tudja, hogy a Budapest által rendelt villamosok nem ugyanolyan típusúak, mint azok, amikkel műszaki gondok voltak.