Több a baleset, de kevesebb a halál az utakon

Vágólapra másolva!
Nőtt a közúti balesetek száma 2003-ban, ugyanakkor kevesebb volt a halálos és a súlyos sérüléssel járó karambol, gázolás - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból. A KSH összesítése szerint a balesetek 89 százaléka az autóvezetők hibájából történik, de sok balesetet okoznak az ittas birgások és motorosok is.
Vágólapra másolva!

Az elmúlt évben 1,5 százalékkal több közúti közlekedési baleset történt mint 2002-ben - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) pénteken. A balesetek száma 2003 első negyedévében csökkent, április és december között azonban jelentősen növekedett. A balesetek ugyanakkor kevésbé voltak súlyosak: 2003-ban 10,2 százalékkal kevesebb halálos kimenetelű balesetben 7,2 százalékkal, azaz 103-mal kevesebben vesztették életüket a közutakon, mint egy évvel korábban.

Forrás: MTI
Kevesebb a súlyos baleset

Az ittas állapotban okozott balesetek száma lényegében nem változott: a gyalogosok 7,5 százalékkal kevesebb, a személygépkocsi-vezetők viszont 5,6 százalékkal több balesetet okoztak ittas állapotban, mint 2002-ben. Tavaly 19 976 személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, melynek 60 százaléka könnyű sérüléssel végződött. A súlyos sérüléses balesetek száma 1,1 százalékkal csökkent a megelőző évhez viszonyítva.

A balesetek 69 százaléka lakott területen belül történt. A közúti forgalomban leggyakrabban a haladó járművek ütköztek, ebből 43 esetben vasúti járművel. A haladó járművek ütközéséből 533 volt halálos kimenetelű, melynek mintegy fele frontális karambol volt, azaz szemben haladó járművek ütköztek. Gyalogost 3664 balesetben ütöttek el, melyből 288 esetben halálos volt a gázolás.

A balesetek 89 százalékban a járművezetők hibájából, leggyakrabban a relatív gyorshajtás, azaz nem az útviszonyoknak megfelelő sebesség miatt történtek. A gyalogosok az esetek 9,4 százalékában okoztak balesetet. A KSH adatai szerint 100 balesetből 12,5 ittassággal függött össze. Az ittasság a motorosok és a kerékpárosok okozta baleseteknél játszották a legnagyobb szerepet, 22,9 százalékos és 20,6 százalékos arányban.