Az Oktatási Minisztérium (OM) a napokban felhívást tett közzé az iskolák számára az elavult nyomtatványok veszélyeiről. Szentirmai László, a tárca tanügyigazgatási főosztályának vezetője az [origo]-nak elmondta, hogy azt követően fogalmazták meg a felhívást, hogy tavaly év végén nyilvánosságra került, egy Baranya megyei iskolában olyan - még a rendszerváltás előtti időből származó - naplót használnak, amelyben feltüntetik, hogy az adott osztályba hány roma jár. A kisebbségi ombudsman szerint ez törvénysértő gyakorlat.
Szentirmai elmondása szerint az ügy kapcsán egyeztettek az ombudsmannal, az érintett település jegyzőjétől pedig törvényességi ellenőrzést kértek. A mostani felhívás szerint előfordul, hogy az iskolák a "takarékosság vagy kellő figyelem hiánya miatt" a korábban feleslegesen beszerzett, időközben elavult nyomtatványokat használják, amelyek ugyanakkor jogsértő adatfelvételre is lehetőséget adnak.
Kérdésünkre Szemtirmai elmondta, hogy a törvény szerint a származás jelzése mellett tilos például a szülők egészségi állapotára vagy a diák esetleges priuszára utaló adatokat kezelni az iskolákban.
A jelenlegi szabályok szerint csak az iskolában használatos nyomtatványok egy része kötött minisztériumi előíráshoz. Ilyen például a bizonyítvány vagy a diákigazolvány. A többiről - például az osztálynaplókról - már az iskolavezetőknek kell gondoskodniuk. Az egyes iskolák típusától is függ, hogy milyen nyomtatványokat igényelnek.
Szentirmai szerint a tíz vagy akár az öt évvel ezelőtt készült nyomtatványok is elavultak és törvénysértők lehetnek. Az OM-nek ugyanakkor nincs olyan információja, hogy ez tömeges jelenség lenne - tette hozzá a főosztályvezető. A tárca ezért nem is küldött külön körlevelet minden iskolának a felhívásról, hanem csak az internetes honlapján tette azt közzé.