Összesen 36 autó esetében derült ki, hogy jóval a piaci ár feletti összegért, előnytelen szerződési feltételekkel jutott a járművekhez a Magyar Posta. A vizsgálat megállapítása szerint a szabálytalan beszerzésekről kiderült: több esetben a piaci ár két és félszereséért jutott hozzá az állami vállalat az autókhoz. Ráadásul a szerződések megkötésével az eddigi vizsgálatok megállapításai szerint több belső szabályt - így a szerződési rendről és a beszerzésekről szóló utasításokat - is figyelmen kívül hagytak az intézmény korábbi vezetői.
Az ellenőrzés részben abból állt, hogy a posta által fizetett árakat összevetették a piaci bérleti díjakkal. A legrosszabbul a Volvo V70-esekkel jártak: a kétéves futamidőre kölcsönzött autókat a piaci árnál havi 415 ezer forinttal többért bérelték. Ráadásul az autókat a szerződés szerint a futamidő végén vissza kellett adni a lízingcégnek, nem maradt a postáé egyik gépkocsi sem, annak ellenére, hogy volt olyan autó, amelyért közel 17 milliót fizettek ki egy év alatt. Amellett, hogy magas áron jutottak hozzá a járművekhez, az autókkal kapcsolatos minden kiadás is a postát terhelte. A vizsgálat megállapításai szerint összességében több mint tízmillió forintnyi kár érhette a közpénzekből gazdálkodó postát a 2001. augusztus 10-e és 2002. március 22-e közötti előnytelen szerződésekkel. A Magyar Posta új vezetése idén július 31-ével megszüntette a szerződéseket, és visszaadta a lízingcégeknek az autókat.
Komáromi Gergely