<P class="MsoNormal">Ötven új mentőállomásra lenne szükség

Vágólapra másolva!
Több mint 50 új mentőállomásra lenne szükség ahhoz, hogy megfelelő időben elérjenek a bajbajutottakhoz a mentősök. Az elmúlt három évben azonban összesen hét új állomást adtak át. Jelentős létszámhiánnyal is küzd a mentőszolgálat, közel 700 új alkalmazottat szeretnének felvenni.
Vágólapra másolva!

Az ország területét nem tudják úgy lefedni a meglévő mentőállomások, hogy mindenhová eljuthassanak a mentőautók 15 percen belül. Ehhez még 52 mentőállomásra lenne szükség, a már meglévő 203 mellé. Idén - a tervek szerint - átadnak 10 új állomást (amiből három azonban egy régit helyettesít). Az elmúlt három évben viszont csak hét új állomást létesítettek. A légi mentést hat központ segíti, ami szintén kevés. Legalább még kettőre lenne szükség - mondta dr. Gőbl Gábor, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) főigazgatója az idei terveiket bemutatva.

A már működő mentőállomásokon több emberrel lenne szükség, hogy a dolgozók tudjanak betegállományba és szabadságra menni. A főigazgató szerint körülbelül 700 új alkalmazott kellene. 84 mentőállomás jelenleg orvos nélkül, szakápolóval működik. 2001-ben az orvosi és mentőtiszti kivonuló óraszám egyharmadával növekedett, ezért a mentőszolgálat idén 50 millió forintot fordít új alkalmazottak felvételére.

Az OMSZ tavalyi évét értékelve a főigazgató hozzátette, hogy az esetek 77 százalékában kiértek az ellátandó beteghez 15 percen belül, viszont 4 százalékban több mint fél órába telt, hogy elérjenek egy-egy helyszínre. Az ország területének mintegy 77 százalékára jutnak el 15 percen belül a mentők, további 18 százaléknyi terület pedig 30 percen belül közelíthető meg.

A mentőknek tavaly 2,7 millió beteget kellett ellátniuk, ami jelentősen több, mint Budapest lakossága. A mentőautók 61 millió kilométert futottak, kevesebbet, mint 2000-ben.

A mentőszolgálat egész éves költségvetésének (16 milliárd forint) közel a fele személyi juttatásokra megy, de így is alig több mint 7 százalékkal nőtt a dolgozók bére. Mentőautó-vásárlásra idén 600 millió forint jut, amiből 90 új autót tudnak venni a jelenlegi közel ezer mellé. Egy rohamkocsi minimum 23-29 millió - tudtuk meg az OMSZ gazdasági főigazgató-helyettesétől, Móró Ákostól.

A sürgősségi betegellátás fejlesztésére fordítják az Országgyűlés döntése alapján minden olyan adózó adójának egy százalékát, akik nem rendelkeztek az összeg más célú felhasználásáról. Ez az összeg mintegy 610 millió forintot tesz ki, melyből 311 millió forintot új mentőautók vásárlására, 70 milliót mentőállomások rekonstrukciójára költhetnek, 75 milliót pedig koraszülöttek mentésére.