Metrót s hidat ígér Orbán Budapestnek<br/>

Vágólapra másolva!
Hidat, metrót, villamost, sínbuszt, elővárosi vasutat ígér 250 milliárd forintért a kormány Budapestnek, ha a főváros másra költi a 4-es metróra félretett pénzét. A városvezetés kampányfogásnak, szemfényvesztésnek tartja a bejelentést.
Vágólapra másolva!

Kétszázötven milliárd forintot költene Budapest közlekedése és infrastruktúrája fejlesztésére a kormány - jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök a Gazdasági Tanács hétfői ülésén.

A közlekedési tárca sajtóirodája szerint hat év alatt megvalósítanák az M0-s autópálya keleti összeköttetését és déli bővítését. Új Duna-híd épülne északon, bővítenék a Ferihegyi repülőteret, fejlesztenék az elővárosi vasutat, kiépítenék a ferihegyi vasutat is. Meghosszabbítanák a 2-es metrót a Déli pályaudvartól Dél-Budára és meghosszabbítanák az 1-es villamost a Lágymányosi hídtól. Külön program készül a felszíni közlekedés javítására.

Perlaki Jenő, a Fidesz frakcióvezető-helyettese részt vett a program kidolgozásában. Információi szerint a MÁV sínbuszokat állítana forgalomba, amelyek nemcsak az elővárosi közlekedést javítanák, hanem a budapesti utazást is meggyorsítanák, mivel kihasználnák a várost keresztülszelő vasúti hálózatot.

Perlaki Jenő állítja, megvannak a források a nagyszabású tervekhez, ám egyelőre nem mondhat többet róla. A politikus javasolni fogja a fővárosi önkormányzat költségvetésének módosítását a közgyűlésben. Erre azért van szükség, mert a kormány akkor nyújtana jelentős támogatást a beruházásokhoz és hozna befektetőket, ha a főváros hajlandó együttműködni a feladatok megosztásában.

Az önkormányzat feladata lenne több kiemelten fontos út rendbehozatala. A Bartók Béla és a Kőbányai úton kívül a Thököly és a Fiumei utat is fel kell újítania a fővárosnak, az 1-es villamos vonalát pedig ki kell építeni az Etele térig. Ezek a feltételek ahhoz, hogy a kormány segítsen Budapest közlekedési gondjain. A fővárosra eső költségeket a 4-es metróra félretett 30 milliárd forintból lehetne fedezni. Perlaki Jenő szerint a földalatti építését el kell halasztani, amíg nem oldják meg a legfontosabb feladatokat. Ha a Rákóczi úton és az Erzsébet hídon visszaállítják a villamosközlekedést, a 2-es metró és az 1-es villamos pedig az Etele térig jár, akkor az megoldja Dél-Buda közlekedési problémáit, és nem is kell hozzá 300 milliárd forint. Később, más nyomvonalon szükség lesz a 4-es metróra - véli Perlaki.

A fővárosi önkormányzat eddig nem kapott a közlekedési tárca terveiből - tudtuk meg a sajtóirodán. Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes "szokásos szerdai bejelentésnek" tartja a 250 milliárdos csomag hírét. Szerinte aki azt mondja, hogy egy éven belül egyetlen kapavágást is megejtenek, az nem tudja, miről beszél, hiszen nem is szerepelnek ezek a tételek az idei és a jövő évi költségvetésben. Vajda emlékeztetett rá, hogy Orbán Viktor a közelmúltban még gyaloghidat szeretett volna a Nemzeti Színház és az egyetemváros között.

Az elővárosi vasútfejlesztést már Katona Kálmán egykori közlekedési miniszter is meghirdette, tervek is készültek, ám végül "egy huncut vasat sem tudott szerezni a költségvetéstől".

Vajda az északi híd építését szemfényvesztésnek tartja. Az útfelújításokról megjegyezte: egy év alatt előkészíteni sem lehet a Thököly út átépítését; Budán, a Bartók Béla út programján másfél éve dolgozik a városháza.

(Magyar Hirlap)