Alig érinti a válság a luxusingatlanokat

Vágólapra másolva!
Hirdetési és marketingszakértők szerint a luxustermékek vásárlóit nem befolyásolja a világválság. Az öltözködéstől egészen a táplálkozásig mindenütt ragaszkodnak a megszokott márkákhoz. A hazai luxusingatlan-piac tisztulása ugyanakkor elkezdődött.
Vágólapra másolva!

A prémium termékek fogyasztását a válság nem érinti. A tehetősebb vásárlók a válság idején sem mondanak le róluk, mert továbbra is megengedhetik maguknak a luxust. Ezért a prémium hirdetők nem fognak stratégiát váltani 2009-ben - jósolta az [origo] kérdésére Horváth Dávid hirdetési és marketingelemző, az aKereskedő Magazin szakírója.

Amerikában, Nyugat-Európában, sőt idehaza sem tapasztalni, hogy a legfelső körökbe tartozók változtatnának vásárlási szokásaikon - erősíti meg Bényi András, a Tangohome Kft. tulajdonosa. Az új építésű luxuskategóriás ingatlanok négyzetméterára ma is meghaladja az egymillió forintot.

Az eladók néhány hónappal korábban szinte kizárólag euróban kötöttek adásvételi szerződést, a legtöbb lakást már rajzasztalról értékesítették, külső ingatlanforgalmazóknak csak a resztli maradt. Mára fordult a kocka, hiszen a forint látványos gyengülése miatt 10-15 százalékkal emelkedtek az árak. A vevők egy összegben, forintban fizetnek.

Eközben kétségkívül felpuhultak a luxussal szembeni elvárások, az elmúlt évtizedben esetenként szántóföldeken emeltek házakat - szakemberek szerint kész csoda, hogy azokat is elkapkodták. Máskor olyan lakásokat kiáltottak ki luxusnak, amelyek kivitelükben, anyagfelhasználásukban, belső kialakításukban nem ütötték meg a luxusszintet.

Magyarországon évente alig néhány száz valódi luxuslakás épül, és Bényi András szerint kevés vállalkozás képes őket elkészíteni. Az ingatlanpiacra is érvényes, hogy azon neves márkák, amelyek nem nyitottak az alsóbb vásárlói igények felé, most, a válság idején sem panaszkodnak forgalmuk visszaesése miatt.

Akik azonban luxus minőségűként próbálták eladni Törökországban vagy Kínában gyártott építészeti berendezéseiket, építőanyagaikat, mostanra elbizonytalanodtak, és a hitelekhez nehezen jutó vásárlók miatt akár 40 százalékkal kénytelenek csökkenteni meghirdetett áraikat.

Bényi András szerint Magyarországon a luxusra vágyó vásárlók azon csoportjai, amelyeknek tagjai hitelből és nem megtakarításból vagy korábban felhalmozott vagyonból vásároltak prémium ingatlant, a forintválság miatt nehéz helyzetbe kerültek.

A használt luxusingatlanok iránt érdeklődők figyelmét változatlanul a II. a III. és a XII. kerület és Újbuda panorámás épületei vonzzák. A Belváros, illetve az Andrássy út külföldi befektetői elbizonytalanodtak: az írek, spanyolok és az izraeliek közül többen szabadulnának a tetemes összegeket emésztő, felújításra szoruló szerzeményeiktől.

A luxus felé forduló befektetők érdeklődését az erzsébet- és terézvárosi, politikai színezetű önkormányzati ingatlanbotrány is lohasztja, ugyanakkor sokan keresnek üres telkeket. Az elszántabbaknak szinte minden pénzt megér a szép, különösen a dunai panoráma.

Hasonló igények vezérlik az itteni munkatársaiknak luxus bérlakást kereső multinacionális vállalatokat is. Gálya Anikó, az AtHome Kft. vezetője ugyanakkor arra hívja fel a figyelmet, hogy a válság miatt máris több neves külföldi cég fontolgatja, hogy csökkenti régióbeli, így magyarországi jelenlétét. A visszaadott luxus bérlakások közül így több üresen maradhat.

Bényi András úgy látja, egyes belvárosi luxusházak iránt két éve még élénk volt a bérleti, illetve a vásárlói igény egyaránt, ami felfelé hajtotta az árakat. Napjainkban szerencsésnek mondható, aki akár jelentős veszteséggel, de túlad ingatlanán. A Belvárosban nincs vásárló, hiszen a főváros egyéb frekventált részein fellelhető kínálat lefedi az egyébként néhány ezer főre becsült vásárlói réteg igényeit.