Társasházkezelő: inkább menedzser, mint házmester

Vágólapra másolva!
Lakóhelytől függően havonta 600-1500 forintjába kerül egy társasházban élő családnak, hogy a témában jártas vállalkozás intézze hajléka ügyes-bajos dolgait. Az ilyen cégek a közös képviselők feladatait is ellátják.
Vágólapra másolva!

A társasházkezelő fogalma kevesek számára világos; a legtöbben azt gondolják, hogy egyszerűen a házmester és a közös képviselő munkájának "kiszervezéséről" van szó. Holott a funkció valójában többrétegű, elvégre ma már egy társasház is adózhat, esetenként pályázhat, egyszóval menedzselni kell.

A 2003. évi társasházi törvény úgy fogalmaz, hogy a társasházkezelő a tulajdonostársakkal kötött megbízási szerződésben foglaltak szerint megszervezi az üzemeltetést és karbantartást, irányítja és ellenőrzi a felújításokat. Emellett javaslatokat dolgoz ki a gazdálkodásra és a közös tulajdonú részek hasznosítására.

Koós János, a Magyar Társasházkezelők Országos Szövetségének (MTOSZSZ) főtitkára az [origo] érdeklődésére elmondta, Magyarországon az érintett cégek többnyire mást csinálnak, mint amire a törvényalkotó gondolt: a hosszú távú, "stratégiai" tervezést háttérbe szorítják az üzemeltetés napi teendői. Ez nem azt jelenti, hogy feltétlenül maguk gondoskodnak, mondjuk, a takarításról, hanem ellenőrzik az efféle munkákat (külön díjazásért) végző másik vállalkozót.

A törvény értelmében a közös képviselőt vagy intézőbizottságot új ház esetében az alapító okirat aláírásától számított 60 napon belül kötelező megválasztani. Közös képviselő azonban - ellentétben a számvizsgáló bizottság tagjaival - nem kizárólag tulajdonostárs lehet, hanem egy társasházkezelő cég is.

Az egyéni vállalkozók vagy cégek számára ehhez szakképesítést ír elő a törvény, legalább az egyik munkatársnak. Egyre több ingatlanforgalmazással foglalkozó vállalkozás veszi fel a tevékenységi körébe a társasházkezelést, és természetesen szakosodott cégek is alakulnak a lakásépítési boom nyomán megnövekedett piaci igények kiszolgálására. Koós János megjegyezte, a sajnos a gyakorlatban senki sem ellenőrzi, valóban megvan-e szakképesítés.

A másik lehetőség, hogy a belülről választott közös képviselő intéz mindent, tehát a társasházkezelői tennivalókat is - adott esetben szakképesítés nélkül, mivel választott tisztségviselőként nem kell ilyennel rendelkeznie. Néhány hasznos szoftver beszerzése után, átlagos tájékozottsággal elvileg megoldható a feladat, de ha a házban 20 lakásnál több van, ez a munka általában aránytalanul nagy terhet rak az illető vállára. Különösen akkor, ha a ház felújításra szorul, és ehhez pályázatok írásával kell pénzt előteremteni.