Logisztikai központtá válhat Magyarország

Vágólapra másolva!
Az autópályaépítések nyomán van rá esélyünk, hogy a következő 5-10 évben a Délkelet-Európa felé elmozduló logisztikai piacból mind nagyobb szeletet hasítsunk ki - derül ki a Cushman&Wakefield nemzetközi ingatlan-tanácsadó felméréséből.
Vágólapra másolva!

Kedvező földrajzi fekvése, az áthaladó európai közlekedési folyosók miatt hazánknak jó esélye van arra, hogy ne csupán tranzitország, hanem a térség logisztikai központja, a Távol-Keletről érkező áruk számára az EU keleti kapuja legyen - mondta Horváth Zsolt Csaba, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) helyettes államtitkára egy budapesti szakmai fórumon.

A European Freight and Logistics Leaders Forum éves konferenciáján a helyettes államtitkár elmondta: Magyarországon az állami támogatással kiépült 13 kiemelt logisztikai központ mindegyike elérhető vasúton, s csaknem valamennyi autópályán is, ugyanakkor kedvezőtlen, hogy a logisztika is fővároscentrikus (3 központ található Budapesten).

A 2007 és 2013 közötti időszakra érvényes II. Nemzeti Fejlesztési Terv keretében az Európai Unió strukturális és kohéziós alapjaiból jelentős összegeket, a beruházás értékének akár 80 százalékát lehetne logisztikai fejlesztésekre igénybe venni. Ahhoz, hogy Magyarország európai színvonalra emelje közlekedés-logisztikai rendszerét, az említett időszakban mintegy 2800 milliárd forint fejlesztésre lenne szükség. Vasútfejlesztésre 800 milliárd forintot, a vízi közlekedés infrastruktúrájának fejlesztésére pedig mintegy 80 milliárdot terveznek költeni.

Jelenleg kiemelt logisztikai központ működik Sopronban, Győrött, Székesfehérváron, Csepelen, Nagytétényben, Soroksáron, Baján, Szolnokon, Miskolcon, Debrecenben és Záhonyban, míg Nagykanizsán és Szegeden már kijelölték a területet, ahol megindulhat a fejlesztés. A magyarországi logisztikai piac mérete mintegy 1000 milliárd forint, 4-500 cég működik teljesen vagy részben ebben az ágazatban.

A 2005-ös évet tekintve Magyarország Európában a hetedik legjobb terepnek bizonyult az elosztó központokat üzemeltető vagy tervező vállalatok szemében. Ezzel egy helyet javítottunk a 2003-as és hármat a 2001-es ranglistához képest. Az autópálya-építés felgyorsulása sokat segít abban, hogy a következő 5-10 évben a Délkelet-Európa felé elmozduló logisztikai piacból mind nagyobb szeletet hasítsunk ki - derül ki a Cushman&Wakefield nemzetközi ingatlan-tanácsadó felméréséből.

A C&W a központok beruházási költségeit és megközelíthetőségét, továbbá az ingatlanos tényezőket mérlegelte, ezek alapján a Benelux-államok és Franciaország mögött Csehország lett a legjobb közép-európai ország. Magyarország is kerülhet még feljebb, ha kihasználja, hogy a közelében három uniós tagjelölt ország (Bulgária, Horvátország, Románia) is van.

Amint befejeződik az M5-ös és az M3-as autópálya építése, sok vállalat jelenik meg a keleti és délkeleti határ mentén, nyilvánvalóan Szeged és Debrecen térségében. Ezek a termelő vállalatok viszik a saját beszállítóikat, és elosztó partnereiket is magukhoz vonzzák. A megfelelő munkaerő jelenléte ma már nem elég egy új központ megalapításához: legalább ilyen fontos a jó közlekedési infrastruktúra.

www.raktar.info