Tankokat nyúz az amerikai autóipar

FED, haditechnológia az autóiparban, fogyasztáscsökkentés, TARDEC GSPEL laboratórium
Vágólapra másolva!
A hírhedt benzinfaló, a Humvee fogyasztását a felére vitték le a zöld technológiák bevetésével. A Pentagon szuperlaboratóriumának fejlesztéseit átvéve érheti el az amerikai autóipar, hogy az átlagos személygépkocsik fogyasztását 2025-re 4,3 literre csökkenjen száz kilométeren.
Vágólapra másolva!

Ha az üzemanyag fogyasztásának mérséklése a téma, kevesen gondolnak a haditechnikára, pedig a harcmezőn nemcsak a költségeket fogja vissza, hanem ténylegesen életet menthet a kisebb fogyasztású jármű. Ha ritkábban kell tankolni, akkor csökkenteni lehet az utánpótlást szállító alakulatok számát, amelyeket gyakran ér támadás.

Az új kutatóközpontban a legextrémebb körülmények között tesztelnek több tucat alternatív meghajtási lehetőséget, a motor hőmérsékletét elektromossággá alakító berendezéstől a hidrogéncelláig. Mindezt megosztják az autógyártókkal is. Az Obama-kormányzat ugyanis 2025-re radikális fogyasztáscsökkentést vár el a személygépkocsiknál és az USA-ban közkedvelt kisteherautóknál: a gyártóknak jelenlegi üzemanyag-mennyiség felére, 4,3 literre kell mérsékelniük a járművek száz kilométerre vetített fogyasztását.

A Pentagon 60 millió dolláros TARDEC GSPEL kutatóközpontjában közel háromezer négyzetéteren nyolc különleges laboratóriumban folynak a kísérletek. Az amerikai hadsereg igényeit figyelembe véve képesek szimulálni a legszélsőségesebb időjárási körülményeket a mínusz 50 és plusz 70 Celsius-fok közötti tartományban, akár 95 százalékos relatív páratartalom és 100 kilométeres szélsebesség esetén is. Magyarán, mintha a harci járművet végighajtanák a sarkvidéktől a sivatagig egyetlen nap leforgása alatt.

Az üzemanyag-takarékosságot demonstráló FED harci jármű (Fuel Efficient Ground Vehicle Demonstrator) prototípusa fordított elvet követve épült: a már elérhető technológia legjavát zsúfolták bele. Ennek köszönhetően sikerrel helyettesítheti a széles körben alkalmazható Humvee terepjárót, csak éppen 50 százalékkal kevesebbet fogyaszt. A HMMWV átlagfogyasztása ugyanis 49 liter üzemanyag száz kilométeren, míg a FED beéri 24,5 literrel. A FED első kerekei tisztán elektromos meghajtásúak, míg a hátsók hibrid üzeműek (az elektromos- és a dízelmotoros meghajtást vegyítve).

Forrás: TARDEC
A Humvee utódának szánt FED félannyi üzemanyagot fogyaszt

A járművet start-stop gombbal, hatsebességes automata váltóval, lítium-ion akkumulátorokkal szerelték fel. A fékrendszer hidraulikája egyúttal a kormányszervóra is rásegít, a csőváz-merevítésű alváz csökkenti a páncélozott jármű tömegét. Az ék alakú test jobban ellenáll a robbantásos roncsolásnak.

A laborban kiemelten figyelnek az áramfogyasztók hatékonyságának növelésére. Ilyen például a hűtő- és légszívórendszer. Az egyik kísérletben a kipufogógáz hulladékhőjét alakították elektromossággá, amellyel az akkumulátort töltötték, illetve a fedélzeti számítógépet üzemeltették.

A hadsereg és az autógyártók közötti együttműködés nem újkeletű: megannyi eszközt a harci járművek számára fejlesztettek ki, majd átvette őket a hétköznapi technika. A General Motors által gyártott M-5-ös tankok automata sebváltóját második világháború után a Cadillac kapta meg. 1941-ben gördült le a futószalagról az első négykerék-meghajtású katonai dzsip, ma már szinte minden második autóban alkalmazzák ezt a technikát is. Valamint az akkori idők kaucsukhiánya vezetett oda, hogy mára a legkülönfélébb szintetikus gumitermékeket és műanyagokat építik be a járművekbe.