Kitiltják az összes autót egy amerikai kisvárosból. A tervezők szerint az ezerhatszáz fős Gaston ideális település a kizárólagosan kétkerekű életstílus bevezetéséhez, mivel érinti az országos vasúthálózat és a Congaree folyót szegélyező, Three Rivers Greenway nevű kerékpárút, és közel fekszik az állam fővárosához, az egyetemi központ Columbiához. A leendő bicikliváros újonnan tervezett épületei is megfelelnek a legszigorúbb környezetvédelmi elvárásoknak, az ellátásukhoz szükséges energiát pedig kizárólag megújuló forrásból nyerik szélturbinákkal, napelemekkel. (A város itt látható a Google térképén.)
A dél-karolinai kisváros levegője tiszta, hiszen biogazdaságok és természetvédelmi területek övezik, enyhe, szubtrópusi éghajlata egész évben kedvez a kerékpározásnak. A lakosok közül sokan hódolnak a természetjárásnak, az autóforgalom már eddig is csekélyebb volt az amerikai átlagnál. A közeli egyetemi város, Columbia pedig az amerikai kerékpárosliga bronz minősítését nyerte el a biciklibarát fejlesztések révén.
A tervet kidolgozó Bicycle City társaság egymillió dollárért nyerte el a területhasználat jogát, jelenleg nagyban folyik a teljes kerékpáros és gyalogos úthálózat kiépítése. Az új beköltözők ötezer dolláros árcsökkentést kaphatnak a lakóingatlanok árából, ha organikus veteményeskertet létesítenek, illetve ha vállalják, hogy kerékpárral vagy gyalog (tömegközlekedéssel) járnak munkába. Autójukról nem kell teljesen lemondaniuk, azt a városszéli parkolóban hagyhatják - Gastonba ugyanis csak a mentő- és tűzoltóautók kaphatnak behajtási engedélyt.
"Város autó nélkül: ez a cím még elég ijesztőnek és idegennek hangzik nálunk" - így kommentálta a terveket László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke az [origo] kérdésére. "Nem is így kellene hívni, hanem egyszerűen városnak, ahol jobb és hatékonyabb a közlekedés, remek a hangulat, a kialakuló sétatereken, kávézók teraszain beszélgető emberek láthatók" - mondta.
A kerékpáros civil szervezet vezetője szerint sok hasonló kísérlet zajlik manapság világszerte arra, hogy kisebb településeket, városrészeket autómentessé alakítsanak. Ennek az az oka, hogy a döntéshozók jól tudják: az átlagos városlakó mindennapi utazásai szinte soha sem hosszabbak négy-öt kilométernél, és erre a távolságra a kerékpár a leghatékonyabb közlekedési eszköz. "Ez Magyarországon is igaz, nem is kell hozzá autómentesítés, egyszerűen a városban élők racionális döntése kell hozzá a saját közlekedésükről" - mondta László János.