Tíz év után indul a nagy spanyol olajper

Vágólapra másolva!
Ócska hajó, 70 ezer tonna nehézolaj, vihar: minden adott volt 2002 novemberében a spanyol partok mentén történt legnagyobb olajkatasztrófához. A súlyos környezetszennyezés elhárításához 300 ezer önkéntesre volt szükség. La Corunában kedden kezdődött a Prestige kapitányának, főgépészének és a spanyol kereskedelmi tengerészet vezetőjének büntetőpere.
Vágólapra másolva!

Egy olcsó fuvarozó cég elöregedett olajszállító hajója okozott tíz évvel ezelőtt környezeti katasztrófát Spanyolország északnyugati partján. A Prestige nevű, 70 ezer tonna nyersolajat szállító tanker 2002. november 19-én süllyedt el, miután hat napon át hánykolódott az Atlanti-óceánon. Ötvenezer tonna nyersolaj került a tengerbe, több ezer kilométernyi partszakaszt beszennyezve.

Kedden kezdődött meg a per a legsúlyosabb spanyolországi olajszennyezés ügyében La Corunában. A galiciai város bírósága az első napon eljárásjogi kérdésekkel foglalkozott, a tulajdonképpeni tárgyalás november 13-án kezdődik a vádlottak meghallgatásával.

A tényleges tárgyalás kezdete egybeesik a katasztrófa évfordulójával. 2002. november 13-án egy viharban vízbetörés történt a bahamai zászló alatt hajózó libériai hajón. Az 1976-ban épített hajó végül november 19-én reggel tört ketté és süllyedt el 4000 méter mélyre, 250 kilométerre a a galiciai partoktól.

A nehézolaj több ezer kilométernyi spanyol, valamint portugál és francia tengerpartot szennyezett be. A partvidék megtisztításában 300 ezer önkéntes vett részt. Az okozott kár meghaladta a 2,2 milliárd eurót.

Most a vádlottak között van a hajó kapitánya, a 78 éves görög Aposztolosz Mangurasz, Nikolaosz Argüropulosz főgépész, aki szintén görög állampolgár, valamint José Luis López-Sors, a spanyol kereskedelmi tengerészet akkori igazgatója. A negyedik vádlott a másodtiszt, de a Fülöp-szigeteki Ireneo Maloto szökésben van.

A perben a galiciai felsőbíróság 133 tanút és mintegy száz szakértőt hallgat meg. Az eljárás várhatóan 2013 májusáig tart. Az ügyészség tizenkét évi börtön kiszabását kérte a hajó parancsnokára, akit a két tiszttel együtt környezeti károkozással és védett természeti környezet megrongálásával vádolnak.

A tárgyalótermen kívül a Nunca más (Soha többé) nevű csoport több száz tagja tüntetett hatalmas, fekete, olajszennyezett madárral és Mariano Rajoy kormányfő fényképével, aki a baleset idején kormányszóvivő volt.

A környezetvédő szervezetek a politikai vezetőket is hiányolták a vádlottak padjáról. A spanyol kormány azt az utasítást adta, hogy távolítsák el a hajót a partoktól, figyelmen kívül hagyva a szakértők véleményét, akik a kikötőbe vontatást javasolták, hogy felfogják a kiömlő olajat - mondták. Az [origo] így írt erről: "úgy tűnik, a spanyol kormány felhagyott azzal a stratégiájával, hogy következetesen kisebbnek, enyhébbnek tüntesse föl az olajszennyeződés mértékét."


Ócska hajó, 70 ezer tonna kőolaj, vihar: minden adott volt az katasztrófához a spanyol partoknál.