Jó üzlet a teherhajózásnak az olvadó Jeges-tenger

Vágólapra másolva!
Szigorítani akarják az Északi-sarkvidék hajózási szabályait az érintett államok politikusai a Jeges-tenger gyors olvadása miatt. A 21. század közepére nyaranta két-három hónapra is jégmentessé válhat a sarkvidék, ami jelentősen csökkentheti a teherhajózás költségeit.
Vágólapra másolva!

Nyaranta két-három hónapra is jégmentessé válhat a Jeges-tenger a 21. század közepére David Titley ellentengernagy, az amerikai haditengerészet oceanográfusának adatai szerint. Ez már elég hosszú idő ahhoz, hogy felkeltse a hajózási társaságok érdeklődését. E fejlemény átrendezheti a tengeri kereskedelem térképét, felértékelve például az Alaszkát Oroszországtól elválasztó Bering-szoros szerepét.

Az olvadás miatt a legnagyobb kockázat a több száz, olykor több ezer utast szállító nagy turistahajókat fenyegeti, ha az Északi- vagy Déli-sarkvidék térségébe látogatnak - mondta el Titley. "Nem a hozzáértésen, hanem a szerencsén múlott, hogy eddig nem volt Titanic-típusú tragédiánk" - közölte a szakértő.

Az Északi-sarkvidék az olvadás miatt egyre inkább megnyílik az olaj- és gázkitermelés előtt is, mert a klímaváltozás fokozottan érezteti hatását az északi területeken. Az olvadás gazdasági jelentőségét jelzi, hogy két német teherszállító hajó 2009-ben 7400 kilométerrel tudta megrövidíteni Dél-Koreából Hollandiába tartó útját azzal, hogy a Szuezi-csatornán át vezető hagyományos útvonal helyett az orosz partokat követte a Jeges-tengeren.

"Meg kell egyeznünk egy új, kötelező érvényű sarkvidéki hajózási szabályzatban" - mondta Jonas Gahr Store norvég külügyminiszter az üggyel foglalkozó, Sarkvidéki határok című konferencián Tromsóban. Az új szabályozás kiterjedne a jégálló hajóépítési technikákra, valamint új felszerelésekre és navigációra vonatkozó előírásokra is - fejtette ki a tárcavezető az Északi-sarkkörnél is északabbra fekvő norvég városban.

Az Északi-sarkvidéki Tanács (Arctic Council) nyolc tagállama a tervek szerint májusban egyezik meg az új keresési és mentési szabályokról a térségben. A tanács nem tervezi fizetőssé tenni az áthaladást a sarkvidéki vizeken.

"Izlandot földrajzi elhelyezkedése rendkívül sérülékennyé teszi a tenger állapotának bármilyen megváltozására, akár a klímaváltozás, akár valamilyen szennyezés okozza" - mondta a konferencián Össur Skarphédinsson izlandi külügyminiszter. A hidegebb tengervízben sokkal lassabban bomlana le például egy, a mexikói-öbölbelihez hasonló olajszennyezés. "Egy kicsit félünk is azért" - mondta Skarphédinsson a hajózási útvonalak tervezett megnyitásáról - "Nagy felelősséget tenne a vállunkra a keresések és mentések terén".