Szmog van Moszkvában, és -15 fok lesz a meleg

Vágólapra másolva!
Abnormálisan magas a légnyomás, és szmog lepi be napok óta az orosz főváros egészét: szénhidrogénekből a maximális megengedhető érték 8,2-szeresét mérték egyes kerületekben. Nem könnyít az oroszok életén, hogy egy anticiklon miatt nagyon hideg van.
Vágólapra másolva!

Az orosz fővárosban kedden reggel a leghidegebb: a metropolisz nyugati részén mínusz 25 fokot mértek, a legmelegebbek a keleti városnegyedek voltak, ott mínusz 20 fok volt. Az extrém téli időjárás a stabil anticiklonok következménye Európában. Ennek hatására folyamatosan, keleti áramlással utánpótlást kapott a fagyos légtömeg Szibéria nyugati széléről, ezért van hideg Moszkvában is (az európai nagy hidegektől lásd cikkünket itt).

Az orosz fővárosban lakók azzal vigasztalódhatnak, hogy a hét második felére "felmelegedést", azaz mínusz 15 fokot ígérnek a meteorológusok, a hét végére pedig már szinte tavaszi időjárást, mínusz 5 Celsius-fokot várnak.


Dugókban veszteglő autók okozzák a szmogot

A hőmérséklet Oroszország központi részén egész januárban a sokévi átlag alatt mozog: kedden 9 Celsius-fokkal, az egész hónap folyamán átlagosan 10 Celsius-fokkal marad el az átlagtól, és amint eláll a szél, sűrű füstköd lepi be a várost. A hét végén például a szélcsendben a város egyes részein a levegőben a nitrogén-dioxid mennyisége elérte a maximálisan megengedhető érték 6,5-szörösét, a szénhidrogéneké az 5,2-szeresét, s egyes kerületekben szénhidrogénekből a maximális megengedhető érték 8,2-szeresét mérték.

A környezetszennyezést mérő szervezet ilyenkor utasítja a több ezer moszkvai üzemet és szintén több ezer távfűtőművet a szennyezés kibocsátásának csökkentésére. Minden üzemnek van intézkedési terve, vissza is jelez, hogy csökkentette, de ezt már senki nem ellenőrzi. Nem is igen lehet azonban csökkenteni például egy távfűtőmű teljesítményét.

Igaz, Moszkvában a károsanyag-kibocsátás 80 százaléka - egyebek mellett a forgalomszervezés szinte teljes hiánya miatt - az örökké dugókban pöfögő autóktól származik, és a karbantartás hiánya mellett a benzin rossz minőségével függ össze. Egyes becslések szerint a Moszkvában eladott benzin 10-40 százaléka a legrosszabb minőségűből való, ráadásul az autóállomány jó 40 százaléka erősen szennyező, régi, hazai gyártmány.

Amíg az általános helyzet nem változik, a téli hidegben mindig is szmog borul majd a városra, s a szennyező anyagokat egy-egy anticiklon - mint a mostani - mintegy búraként szorítja le.