Robotvitorlással nyomoznak a bálnák után

Vágólapra másolva!
Egy osztrák robotvitorlás segíti majd a jövőben a bálnakutatókat a Csendes-óceánban. A vitorlás állja a nyílt tengert, és önállóan ki tudja kerülni az akadályokat, ráadásul olcsó fenntartani.
Vágólapra másolva!

A robotvitorlás modelljét az Oregoni Egyetem (USA) tengerbiológusai az osztrák innovációs számítástechnikai társaság szakembereinek bevonásával kívánják kifejleszteni.

A robotvitorlások teljesen önállóan képesek közlekedni. A mesterséges intelligencia segítségével - egyebek között a szenzorok által közvetített adatok alapján - bármilyen célt meg tudnak közelíteni. Az időjárási adatok figyelembevételével képesek kiszámolni az optimális útvonalat, nem csak felismerik, hanem ki is kerülik az akadályokat. Az osztrákok által kifejlesztett ASV roboat 2008-ban és 2009-ben is megnyerte a robotvitorlások számára rendezett világbajnokságot (neve a robot és az angol boat - hajó - szó összevonásából származik).

Az új modellt az ASV roboat mintájára hoznák létre. A szerkezet a nyílt tengeren is megállja majd a helyét, szükség esetén képes lesz lekicsinyíteni vitorlája felületét. A robotvitorlás előnye az eddigi kutatási módszerekkel szemben, hogy nagy területet tud hosszú időn át alacsony költségen vizsgálni. Elméletileg korlátlan ideig vízen maradhatna - nyilatkozta a projektvezető, Roland Stelzer a Der Standard című osztrák lapnak.

Forrás: roboat.at
Forrás: roboat.at

A robotvitorlás az Adriai-tengeren

Forrás: roboat.at
Forrás: roboat.at

Laptopról lehet követni, hogyan navigál a roboat. Jobbról a projektvezető, Roland Stelzer látható
(forrás: roboat.at)

A roboat meghajtásáról a szél gondoskodik, az elektronikát napelemek látják el energiával. Vész esetén egy metanollal hajtott motor veszi át a feladatot, de legfeljebb csak egy hónapig. Elegendő hely áll rendelkezésre rajta a kutatási felszerelés, többek közt víz alatti mikrofonok és kamerák elhelyezésére is.


Olcsóbb a robot, mint az ember a fedélzeten

Jelenleg az efféle kutatási programokat egyrészt ember irányította hajók végzik, ami költséges és rövid ideig tart, másrészt olyan rögzített állomások, amelyek csak korlátozott területet képesek vizsgálni. Stelzer szerint mostanában víz alatt sikló szerkezeteket is bevetnek: ami a felszerelést illeti, azoknak viszont korlátozott a befogadóképességük.

A kutatók más területekre is felajánlanák technológiájukat. Hasznát lehetne venni például a tengeri teherszállításban vagy messze eső, illetve veszélyes területek megfigyelésében is. Jelenleg mindenesetre címvédésre készülnek a kanadai Kingstonban idén júniusban megrendezendő világbajnokságon.