Az ivóvizet is óvja az ország legnagyobb fémzúzdája

Vágólapra másolva!
Leőrli, megdarálja és le is válogatja a fémhulladékot a fehérvárcsurgói shredderüzem. A gépsor évi 100 ezer tonna autóroncsot képes feldolgozni környezetbarát módon.
Vágólapra másolva!

Hulladékaprítót, vagyis shredderüzemet épített fel 2,2 milliárd forintos beruházással az Alcufer cégcsoport Fehérvárcsurgón. A Fejér megyei üzemet pénteken avatták. Az ország legnagyobb fémzúzdája mindenben megfelel a legkorszerűbb környezetvédelmi előírásoknak, egyebek között olajfogó berendezések, szigetelt csapadékvíz-elvezetők biztosítják a környezet maximális védelmét.

Az [origo] Autó rovatának munkatársai a próbaüzem után, de még a hivatalos átadó előtt jártak a hatalmas darálóban. Mint riportjukból kiderül, az egész üzem egy 4,5 hektáros betonlapon fekszik, amely a különböző méretű fémhulladékokat elválasztja a talajtól; ugyanis ivóvízkészlet található a mélyben, éppen a zúzda alatt.


Őröl, darál, válogat, újrahasznosít

A hatalmas felületű térbeton enyhén lejtős, hogy ha egy erősebb eső magával sodorja az apróbb lámpadarabokat, ülésmaradványokat, vagy a parányi fémzúzalékot, akkor az egy helyre gyűljön. A betonlemez egyik szélén az összefolyt szemetes vizet megtisztítják, majd egy pár száz méteres csatornán keresztül az így szűrt víz - amely nem érintkezhet a környezettel - egy hatalmas csurgalékvíz-tározóba folyik, ahonnan kizárólag párolgás útján távozhat.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Galéria a shredderüzemről » kattints a képre! Fotó: Pályi Zsófia [origo]

A berendezés leőrli, felaprítja és le is válogatja a fémhulladékot. A darálót egy 1400 lóerős villanymotor hajtja. A 16 törőkalapácsot a másodpercenként tízszer körbeforgó tengely működteti - minden egyes kalapács súlya 100 kiló. Kezelői szerint gyakorlatilag úgy működik a berendezés, mint a kukoricadaráló. Más megfogalmazásban: "összetépi az autókat, mint a zsebkendőt", de nemcsak gépjárműroncs kerülhet bele, hanem elektromos és elektronikai termék, valamint a háztartásokból származó, a még aprítható kategóriába tartozó fémhulladék is.


Elkülönítik a veszélyes hulladékot

Mindezek előtt a hatalmas masina szakmai nyelven szólva, "szárazra fekteti", azaz leválasztja a gépkocsikról, az elektromos és elektronikai termékekről a veszélyes hulladéknak számító anyagokat, többek között az akkumulátort, a gumit, az olajat. A shredderberendezés évi legalább 100 ezer tonna hulladék feldolgozására alkalmas.

A feldolgozásra szánt hulladékot az Alcufer cégcsoport 38 városban vásárolja fel, valamint 14 telephelyén gyűjti. A cégcsoport évente 430 ezer tonna újra-hasznosítható hulladékot forgalmaz, s mintegy hatszáz embert foglalkoztat. A felaprított hulladékot a hazai, valamint osztrák, olasz, kassai feldolgozó üzemekbe, kohókba, öntödékbe szállítják.

A szétzúzott, válogatott fémhulladék legnagyobb vásárlója az amerikai illetőségű acélmű, a US Steel és az olasz Udine Ozoppo. Az előbbi vállalat rendszerint szlovákiai kohójába viszi az alapanyagot, a kassai üzemből aztán a szomszédos ország különböző autógyáraiban (Peugeot-Toyota, Volkswagen, Kia) lesz jellemzően karosszériaelem - Pozsonyban készül például a Porsche Cayenne karosszériája. Az olasz cég Fiatok, Alfák gyártása során hasznosítja újra a fémzúzalékot.