Biokerozint a repülőgépekbe!

Vágólapra másolva!
Nem az autókat, inkább a repülőgépeket kellene bioüzemanyaggal hajtani. A dolog hátulütője mindössze annyi, hogy a biokerozin gyártása még annál is több széndioxid kibocsátásával jár, mint a hagyományos eljárás.
Vágólapra másolva!

Az alternatív üzemanyagok arányának növelése elsődleges fontosságú a szennyezőanyag kibocsátás csökkentése szempontjából, állítják a brit Policy Exchange kutatóintézet szakemberei.

Az Egyesült Királyság kormánya szerint a jelenlegi üvegházgáz-kibocsátás egynegyede a közlekedésből származik. Az emisszió csökkentésben tehát kulcsszerepet játszik a közlekedésből eredő szennyezőanyagok mérséklése. A brit kabinet éppen ezért 27 millió fontot (mintegy 7,97 milliárd forintot) kíván költeni egy alternatív üzemanyagok kutatásával foglalkozó központ felállítására.

USA-méretű bioüzemanyag ültetvények

A szakemberek szerint azonban ahhoz, hogy a világ autói számára biztosítva legyen a megfelelő mennyiségű bioüzemanyag, egy Egyesült Államok méretű mezőgazdasági ültetvényre lenne szükség. Ez óriási terület, és mivel az autók esetében léteznek egyéb alternatív lehetőségek is -- javaslatuk szerint -- inkább csak a légiközlekedésben lenne célszerű a kerozinról a növényi eredetű üzemanyagra áttérni. A hagyományos konstrukciójú repülők ugyanis egyéb energiaforrásokat nem tudnak hasznosítani.

A bioüzemanyagok két fő fajtája a bioetanol és a biodízel, melyeket vagy önmagukban használnak, vagy a benzinhez adagolnak. A bioetanolt magas cukor-, keményítő- vagy cellulóztartalmú növényekből, elsősorban kukoricából, cukorrépából, cukornádból, valamint repcéből állítják elő. A biodízelt növényi olajokból, ritkábban állati zsírokból, esetleg fáradt olajból készítik. (Persze egyáltalán nem mindegy, hogy a növényi olaj milyen terményekből származik.)

Zöld célok

Egyes légitársaságok -- köztük a Virgin Atlantic -- vállalkoztak arra, hogy az üzemanyag egyötödét növényi eredetű forrásokból fedezik. A Policy Exchange kutatói szerint a bioüzemanyagokra való áttérés az egyetlen megoldás az üvegházgáz kibocsátás nélküli utazásra a jövőben. Úgy vélik, a légitársaságoknak 2020-tól egyre nagyobb arányban kell előnyben részesíteniük az alternatív üzemanyagokat.

ForrA!s: AFP

2008 áprilisában az angol kormány törvényben szabályozta, hogy a töltőállomásokon a bioüzemanyagok arányát 2,5 százalékra kell emelni -- az eredeti célkitűzés 5 százalék volt. Az Európai Unió is enyhített korábbi előírásain, miszerint az üzemanyag 10 százalékát kizárólag növényalapú üzemanyagokból kell fedezni, és immár engedélyezi bármely alternatív energiaforrás, így például üzemanyagcellák, hidrogén vagy akár napenergia felhasználását is.

Valóban zöld energia?

Az alternatív üzemanyagok bevezetését azonban nem mindenki tartja jó megoldásnak. Egyes ellenzők azt állítják, hogy a bioüzemanyagok előállítása több szén-dioxid kibocsátásával jár, mint amennyivel csökkenteni lehet segítségükkel az üvegházgáz kibocsátást.

Mások úgy gondolják, hogy a mezőgazdasági növénytermesztéstől elvont területek miatt az élelmiszerárak ugrásszerűen megemelkedhetnek a jövőben. A zöld szervezetek továbbá aggályaikat fejezték ki aziránt, hogy az ipari növények nagyüzemi termesztése az esőerdők további irtását fogja eredményezni, ez pedig újabb állatfajok élőhelyét sodorja veszélybe.