Vágólapra másolva!
Nem tervez újabb programot az autóvásárlás ösztönzésére a német kormány a jelenlegi 5 milliárd eurós keret hamaros kifutása után - közölte hétfőn a kormány szóvivője. Sajtóbeli híresztelésekre reagált, amelyek szerint a roncsprémiumot felváltó, új autóvásárlási kedvezmények bevezetése merült fel kormánykörökben.
Vágólapra másolva!

A válság híreit itt olvashatja!

A Handelsblatt című üzleti-politikai lap hétfői beszámolója szerint vezető pártpolitikusok a nagykoalíciós kormány elé terjesztettek egy javaslatot, amely szerint a jelenleginél nagyobb adókedvezményt kapnának autógyári alkalmazottak, ha a munkáltató társaság modelljei közül választanak új kocsit maguknak.

"Jelenleg nincs napirenden a vonatkozó szabályok felülvizsgálata" - mondta Ulrich Wilhelm szóvivő. Egyben leszögezte: a kormány nem fogja meghosszabbítani a roncsprémium programot, amely a recesszió nyomán választott "egyszeri, kivételes megoldás", folytatása pedig a jelenlegi formájában '"teljességgel elképzelhetetlen."

A Handelsblatt szerint vezető konzervatív és szociáldemokrata politikusok az úgynevezett Jahreswagen (kb. egyéves autó) rendszer reformját sürgetik. A jelenlegi szabályok szerint az autógyári alkalmazottak a munkaadótól kedvezménnyel vásárolhatnak gépkocsit, és azt legkorábban egy év múlva szabadon értékesíthetik. A lehetőséggel kevesen élnek, mert az adóhatóság a listaár, és nem a piaci ár alapján állapítja meg az adót, amely ezért viszonylag magas, az autókereskedők pedig ennél a megoldásnál versenyképesebb konstrukciókat és jóval nagyobb kedvezményeket kínálnak.

Németországban az év elején vezették be a roncsprémium elnevezésű autóvásárlási kedvezményt. Az állam autónként 2500 euróval támogatja a legalább kilencéves gépkocsik cseréjét környezetkímélő, új típusokra. Az erre a célra elkülönített 5 milliárd euró előrejelzések szerint még a szeptember végi országos parlamenti választások előtt elfogy. A program folytatásáról vagy új kedvezmény bevezetéséről az új kormány dönthet.

Szakértők és politikusok attól tartanak, hogy a program befejeződése után rohamosan csökkenhet az új gépkocsik értékesítése, és ez visszavetheti az autógyártást, a német ipar egyik meghatározó ágazatát, amely a német dolgozók egyhetedét foglalkoztatja.