Vágólapra másolva!
A szakértők megosztottak abban a kérdésben, milyen hatással lehet a Ford Motor Co.-ra, hogy két legnagyobb amerikai riválisa, a General Motors Corp. (GM) és a Chrysler Group hamarosan megújult vállalatként jelenik meg az Egyesült Államok autópiacán.
Vágólapra másolva!

Itt olvashatja a válság híreit!

A fő probléma a Ford számára, hogy nem azért kerülte el eddig a csődöt, mert - szemben a másik két detroiti céggel - képes lett volna nyereségesen termelni, hanem azért, mert a hitelválság kirobbanása előtt elegendő pénzt tartalékolt az ingatlanaira felvett jelzáloghitelekből - szerepelt a Napi Gazdaságban.

A felvett hitelek miatt az első negyedévben 32 milliárd dollár adósság csúfította el a Ford könyveit, miközben a Chrysler 11 milliárd, a GM 17 milliárd dollár tartozással emelkedik ki a csődvédelem alól. Emellett a Ford nem tudta jelentősen csökkenteni kapacitásait és viszonteladói hálózatát, míg versenytársai erre is felhasználhatták a csődeljárást.

A szakértők egy része ezért úgy látja, hogy a vállalat kiszolgáltatott a piac alakulásának: ha jövőre nem bővül elég nagy mértékben az USA autópiaca, akkor a Ford nem tud nyereségessé válni, és végül kifogyhat a tartalékaiból. Ezért nagy gond, hogy pénze egy része kihasználatlan kapacitásokban van lekötve.

Mások szerint a Ford nagy előnye, hogy termékpalettája sokkal jobb, mint a GM-é vagy a Chrysleré. Miközben az előbbi kénytelen felszámolni gyengébb márkáit, az utóbbi pedig szinte kizárólag benzinzabáló autókat gyárt. Ezzel szemben a Ford idejében felismerte, hogy a vevők kisebb, gazdaságosabb autókat keresnek majd.

További pozitívum a Fordnak, hogy néhány évig fenntarthatja a termékfejlesztésben elért előnyét, mivel a két másik autógyártó K+F költségvetését erősen megkurtította a csőd. A Ford az elmúlt hetekben a másik két amerikai vállalat rovására növelhette piaci részesedését, mivel sok vevő jobban bízott benne, mint a bajban lévő GM-ben és Chryslerben. Ez azonban megváltozhat, ha a két versenytárs ismét a ringbe száll.