Vágólapra másolva!
A gazdasági válság után is Magyarország egyik húzóágazata lehet a járműipar, ezért mindent meg kell tenni, hogy a válság végén előnyös pozícióból vehessen részt a magyar járműipar a globális fellendülésben - mondta Varga István nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter.
Vágólapra másolva!

A miniszter kiemelte: a járműipar egyike annak a négy ágazatnak - a logisztika, a gyógyszeripar és az információtechnológia mellett -, amelyek gazdasági válság után a leginkább hozzájárulhatnak Magyarország gazdasági növekedéséhez.

Varga István emlékeztetett: az iparág fejlesztése érdekében június elején fogadta el a kormány a 2009 és 2011 között végrehajtandó közúti járműipari akciótervet. Kérdésre válaszolva hozzátette: a logisztikai ágazat akcióterve is készen van - ez a kormány jóváhagyására vár -, míg a gyógyszeripari akcióterv még egyeztetés alatt áll a szakma képviselőivel.

Varga István aláhúzta: a járműipar Magyarországon világviszonylatban is magas százalékát teszi ki az ország GDP-jének. A járműipari végtermékgyártás Magyarországon, a 2006-os adatok szerint a bruttó hazai termékhez (GDP) 3,1 százalékban járul hozzá, amely aránynál a világon csak a német és a cseh járműipar hozzájárulása nagyobb, mindkét országban 3,7 százalék.

A miniszter a közúti járműipari akciótervvel kapcsolatban elmondta: az akcióterv nem egy pénzügyi mentőcsomag, hanem a szektor képviselőivel egyeztetett terv arról, hogyan érhetik el az ágazat megerősödését a gazdasági válság ellenére.

Varga István hangsúlyozta: az akcióterv négy legfontosabb célkitűzésének - a munkahelyek megtartásának, a szakképzés fejlesztésének, a beruházások ösztönzésének, valamint a kutatás-fejlesztés előmozdításának - eléréséhez jelenleg a legfontosabb feladat, hogy rávegyék a pénzintézeteket arra, hogy a jövőben is folyósítsanak hiteleket az ágazat számára.

Lepsényi István, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. vezérigazgatója, az Autóipari Versenyképességi Munkacsoport társelnöke azt közölte: a járműipari szakma képviselői üdvözölték, hogy a kormány elsőként foglalkozott az ágazattal. Lepsényi István hangsúlyozta, hogy az eddigi munkahelymegtartó programok és k+f pályázatok segítik az ágazat talpon maradását.

A járműgyártás kifejezetten tudás-intenzív iparág, ahol szükség van a jól képzett munkaerő meglétére, megőrzésére. A k+f pályázatok, így többek között a magasan képzett munkaerő alkalmazásának támogatására vonatkozó pályázat különösen fontos a hazai járműipar számára.

Lepsényi István rámutatott: a kelet-közép-európai térségben egyre nagyobb autógyártó centrum van kialakulóban, hiszen Csehország, Lengyelország, Szlovákia és Magyarország is egyre hangsúlyosabb szereppel bír az európai járműgyártásban.