Állami segítséggel éledezik a globális autópiac

Vágólapra másolva!
A globális autóértékesítések esése visszafogottabb ütemre váltott májusban - derül ki a Concorde Értékpapír Zrt. elemzéséből. A húzó régiók ismét Kína, India és Brazília voltak, míg Japánban a hibridek törnek előre. Állami támogatás nélkül azonban nehéz rávenni a fogyasztókat az autóvásárlásra.
Vágólapra másolva!

A válság híreit itt olvashatja!

A több európai országban bevezetett autóvásárlás ösztönző programok hatására sem tudott autóértékesítés növekedést felmutatni az európai régió. Az eladások 5%-kal estek tavaly májushoz képest, ezzel 13 hónapja csökkenő értékesítéssel szembesülnek a gyártók.

A régió legnagyobb piacán Németországban továbbra is dübörög a roncsautó program, ott 40 százalékkal nőttek az eladások tavalyhoz képest, de jól teljesített a francia (12 százalék), a görög (5 százalék) és az osztrák (5 százalék) piac is.

Régiónkban Csehország (20 százalék) és Szlovákia (47 százalék) újautó regisztrációja mutat jelentős növekedést, ezzel szemben a Baltikumban 68 és 80 százalék közötti a visszaesés, Magyarország (66 százalék) is a gyengén teljesítők közé tartozik.

Adókedvezmény és roncsautó-prémium

A cseh növekedés mögött az áll, hogy ott áprilistól a céges vásárlók a személyautók után is visszaigényelhetik a forgalmi adót (erre korábban csak a teherautók esetén volt lehetőség). A céges vásárlások a piac 49 százalékát adták májusban.

Szlovákiában a roncsautó program második köre inspirálja vásárlásra a fogyasztókat, a májusi szárnyalással ott az első 5 hónap alapján már több autót adtak el, mint tavaly januártól májusig.

Magyarországon harmadára estek az eladások, főként a finanszírozási lehetőségek beszűkülése miatt. Továbbra is jellemző azonban, hogy a kereskedők külföldre értékesítenek, az ottani roncsautó programok által támasztott igényeket kielégítve, ez azonban nem jelenik meg a magyar regisztrációs számokban.

USA: májusban kis fellendülés

Az amerikai piac is a stabilizálódás első jeleit mutatja. Bár az értékesítés 19. hónapja rendületlenül csökken, a májusi 34 százalékos esés valamivel kedvezőbb, mint a februári 41 százalékos mínusz. Áprilishoz képest pedig közel 13 százalékos a bővülés májusban, aminek nagyon örültek is a részvénypiacok, hiszen ez azt is jelentheti, hogy a legrosszabbat már láttuk.

Az elemzés említi az A. T. Kearney tanulmányát, amely 180 autóipari beszállító véleménye alapján 2013-ra teszi az élénkülés első jeleit. Addig 9-11 millió darabos eladási szinten stabilizálódhat a piac.

Kína: előznék Amerikát

A kínai újautó piac brutális növekedést mutatott májusban. Az eladások 47 százalékkal nőttek, ami főként az adócsökkentéseknek és az egyéb állami támogatásoknak köszönhető. A különböző eladásösztönző programok, mint az 1,6 liter alatti autók és az alternatív hajtásmódú modellek támogatásának hatására több elemzőház is megemelte a kínai autópiacra vonatkozó előrejelzését, a legfrissebb becslések szerint akár a 11 millió darabot is elérheti idén az újautó eladás Kínában, megelőzve az amerikai piacot.

A japán újautó értékesítés is a stabilizálódás jeleit mutatja. Emellett a másik fontos trend az alternatív hajtásmódú autók élretörése. Májusban a legnagyobb példányszámban eladott autók között a dobogón 2 hibrid autó is szerepelt. A népszerűségüknek az az oka, hogy a kormányzati adókedvezményeken túl maguk a gyártók is jelentős árengedményt adnak a hibrid autók árából, ami az alacsonyabb működtetési költségekkel együtt vonzóvá teszi a környezetbarát autókat.

A fogyasztói bizalom erősödését továbbra sem mutatják az újautó eladások Oroszországban. Tavaly májushoz képest idén 58 százalékkal kevesebb autót adtak el, így továbbra sem mondhatjuk, hogy láttuk már a piac alját.