Vágólapra másolva!
A hirdetési bevétel ötödével csökkent a múlt év eleji adatokhoz képest, az olvasók számán azonban nem hagyott nyomot a gazdasági válság - mondta az MTI-nek Pintye László, a legnagyobb hazai magazinkiadó, a Sanoma Budapest Zrt. divízióigazgatója, aki szerint éves szinten is ezek a trendek várhatóak.
Vágólapra másolva!

Olvassa el itt a válság híreit!

"Olvasópiaci mélypontot nem várok" - közölte Pintye, hozzátéve: az elmúlt években legfeljebb két-három százalékkal csökkentek a példányszámok, és akadtak ugyan olyan lapok, amelyek növekedni tudtak, nagy vonalakban úgy látják, a csökkenés folytatódik.

Ez sokkal jobb eredmény például a politikai napilapok eredményeihez képest, mivel a magyar piacnak a környékbeli országokéhoz képest "viszonylag decens az árazása". Legfeljebb az inflációt követik az árak, erősebb e lapok társadalmi beágyazottsága, de a kínált tartalom is, s a szomszéd államokénál sűrűbb a standhálózat, márpedig a magazinok négyötöde itt kel el - mondta.

A piac úgy értékelte, hogy 2009 első negyedében teljesedett ki Magyarországon a válság, női magazinok vagy - korábban sokak által már leírt - rejtvénylapok kifejezetten jól teljesítettek. Ennek oka lehet Pintye László szerint a válság miatti befelé fordulás éppúgy, mint az, hogy az emberek (csökkenő anyagi lehetőségeik vagy félelmeik miatt) olcsóbb szabadidős elfoglaltságokat keresnek. A divízióvezető úgy véli, megfordul az a korábban tapasztalt trend, hogy az olvasottság a példányszámoknál erősebben csökken, válság idején ugyanis több kézen fut át egy-egy lap.

"A hirdetési piacon nagyon komoly költségvisszafogást tapasztalunk. Ha optimista vagyok, ez kivárás, ha pesszimista, akkor az idei év általános költségvágása" - közölte Pintye László, s konkrét lapnevek említése nélkül hozzátette: van, ahol 50 százalékos visszaesést tapasztaltak, de olyan orgánum is, amelynél sikerült a szinten tartás. "Az év végére a stagnálásból kicsit már felfelé kunkorodó ívvel számolok" - mondta a magazinhirdetések piacáról, megjegyezte azonban: jelentős különbségek mutatkoznak az egyes szektorok között, nagyon erősen ki vannak téve a regionális hatásoknak és annak is, hogy a nagy hirdetők miként ítélik meg a piaci klímát.