Csalódott a játékipar Harry Potterben

2002.02.18. 8:34

Túlbecsültük Harry Pottert - panaszkodnak a játékgyártók és -kereskedők. Miközben a bestsellerből készült film nézettsége szerte a világon rekordokat döntött, a játékiparnak csalódnia kellett az ifjú varázslótanoncban: a varázsseprűk, plüssfigurák, elektronikus ketyerék eladása eddig nem hozott mágikus bevételeket.

Mindenki többet várt Harry Pottertől - mondja Kovalcsik Péter, a Gulliver Kft. egyik tulajdonosa. A nagykereskedő cég által forgalmazott 30-40-féle Harry Potter "márkájú" játék iránt ugyanis nem mutatkozott olyan óriási kereslet, amelyre a filmet kísérő óriási médiakampány alapján számítani lehetett. Sőt a nagykereskedő szerint a filmbemutató előtt talán még nagyobb Harry Potter-lázban égtek a vásárlók, mint utána.

Túlbecsültük Harry Pottert - ismerte be nemrég Roger Balser, a játékkészítési jogok egy részét megvásárló Hasbro németországi leányvállalatának marketingigazgatója is a Financial Timesnak. A amerikai Hasbro ugyanis nem kevesebbet várt a kis varázslótanonctól, minthogy megismételje a pokémonok két évvel ezelőtti sikerszériáját. Balser csalódottsága érthető: becslése szerint a pokémonok háromszor annyit hoztak a konyhára, mint eddig Harry Potter.

A magyarországi játékboltokban sem tudta legyőzni a pokémonokat az ifjú varázslótanonc - mondja Hellner Péter, a Hasbro magyarországi leányvállalatának ügyvezető igazgatója. Bár a Harry Potter feliratú kártyákból, varázsseprűkből és iskolaszerekből nem maradtak eladatlan készletek a cég nyakán, ennek azonban az volt az oka, hogy eleve alul tervezték a forgalmat. A magyarországi Hasbronál ugyanis eleve szkeptikusak voltak a mesehős játékipari kiaknázásával kapcsolatban. Hellner Péter szerint Harry Pottert a 10 év feletti korosztályok olvassák lelkesen, ők viszont már nem nagyon vevők a játékokra. A 10 évesnél fiatalabb gyerekek megdolgozása a mozifilm feladata lett volna, de túl későre időzítették a bemutatót - állítja az ügyvezető igazgató. Mire a filmet december közepén bemutatták a hazai mozik, a szülők többsége már megvette gyermekeinek a karácsonyi ajándékot.

Borbély Barnabás, a Mattel kizárólagos hazai képviselőjének számító Global Express Hungary Kft. ügyvezető igazgatója viszont sikeresnek tartja a Harry Potter-termékeket az európai és a magyar piacon is. A Mattel tavaly nem tudott eleget gyártani a Harry Potter feliratú babákból, kirakós játékokból és egyéb kiegészítőkből - állítja az ügyvezető igazgató. Piaci berkekben azonban úgy tudják: a cég szintén nagyon óvatosan készletezett.

A Lego viszont sokat köszönhet a kis varázslótanoncnak. A dán anyavállalat magyarországi cége már tavaly novemberben nem tudott eleget szállítani a Harry Potter világát adaptáló tematikus készleteiből, amelyek iránt a cég minden eddigi termékcsaládjánál nagyobb kereslet mutatkozott - mondja Kiss Zoltán, a Lego Hungária ügyvezető igazgatója. A cég több milliárd forintos tavalyi árbevételének tekintélyes hányadát köszönheti az egyébként borsos árú Lego-dobozoknak.

Harry Potter azonban leginkább a számítógépes és videojátékok piacán váltotta be a hozzá fűzött mágikus reményeket. Az amerikai cég világszerte több mint 7 millió darabot adott el a tavalyi év utolsó három hónapjában a Harry Potter és Bölcsek Köve című játékszoftverjéből. Az ifjú varázslóinas virtuális kalandjaiból a magyar piacon is rekordmennyiséget, több mint hatezer darabot értékesített tavaly az Ecobit Multimédia Kft.

(Magyar Hírlap)