Előrehoznák az elektronikus autópályadíj bevezetését

Vágólapra másolva!
A gazdasági tárca vizsgálja annak lehetőségét, hogy akár 2008 előtt is bevezessék a magyar autópályákon az elektronikus díjszedést, értesült a Népszabadság. Az új használatarányos rendszerben a mostani bevétel háromszorosát lehetne beszedni a fuvarozóktól.
Vágólapra másolva!

A Népszabadság úgy tudja: a gazdasági tárca szakértői szerint az új rendszer kiépítéséhez mintegy negyven hónap kellene. Eközben a hivatalosan deklarált tervek szerint a tehergépkocsiknak 2008 január elsejétől elektronikus rendszerben kellene leróniuk az autópályák használatának díját. Ennek ellenére az első pályázatok megjelenésére még várni kell.

A késés magyarázata, hogy az elektronikus díjszedőrendszer bevezetésének politikai előkészítése hónapok óta egy helyben topog. A gazdasági tárca egyetlen érdemi lépése a nagy rendszerszállítókkal történő egyeztetések lefolytatása volt. Azt viszont tisztán látják, hogy 2008-tól a jelenlegi matricás rendszer bevételeinek háromszorosát, hozzávetőleg hatvanmilliárd forintot lehetne beszedni a gyorsforgalmi utak használóitól. A kizárólag a tehergépkocsik számára kiépülő használatarányos díjszedés pedig biztosíthatja, hogy megteremtsék a forrásokat az autópályák tönkremenetelének elkerüléséhez.

Hogy a szaktárca miért a fuvarozókkal akarja feltöltetni pangó kasszáját? A németországi útdíjak bevezetését megelőzően elkészült tanulmányok szerint az autópályák fenntartási és üzemeltetési költségeinek mintegy 45 százaléka a 12 tonnánál nehezebb kamionok közlekedésére vezethető vissza. Eközben az Állami Autópálya Kezelő Rt. 2005-re várt nettó 25,9 milliárd forintos matrica-árbevételének alig negyven százaléka ered majd a kisebb-nagyobb tehergépkocsik által befizetett útdíjakból. Az új rendszer bevezetése esetén - a német díjakat alapul véve - egyetlen Hegyeshalom és Budapest közötti útért akár több mint 4500 forintot is számlázhatnak majd a kamionosoknak.

A 2008-nál korábbi megvalósíthatóságot azonban ettől függetlenül kétségessé teszi például, hogy nem lehet tudni, hogyan biztosítható a projekt folyamatos, kormányváltásokon átnyúló politikai támogatása. De bizonytalan az is, hogyan ellenőrizzék a rendszer korrekt működését. A gyakorlati megvalósítás és az úthasználók szempontjából azonban látszólag ennél is fontosabb, hogy milyen utak használatáért kell majd fizetni, írja a Népszabadság.