MGOE: többszörösére emelkedhet a használt importautó terhe

Vágólapra másolva!
A használtautó-kereskedőket tömörítő Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) tiltakozik a regisztrációs adóról szóló törvényt módosító javaslat ellen, amely négy-ötszörösére emeli az import használt autók terhét a korábbi fogyasztási adóhoz viszonyítva - mondta Bakó Zoltán, az egyesület titkára csütörtökön.
Vágólapra másolva!

Az egyesület számításai szerint a módosítás nyomán a múlt évi mintegy 60 ezer darabos használtautó-behozatal 2004-ben harmadára mérséklődik, a várható regisztrációsadó-befizetés pedig a fele lesz a tavalyi 11 milliárd forintnyi fogyasztási adónak. Bakó Zoltán elmondása szerint a regisztrációs adóval kapcsolatos bizonytalanságok miatt ez év januárjában mindössze 502 használt autót regisztráltak, míg februárban 766 darabot, ezzel szemben a múlt év azonos hónapjaiban 4480, illetve 5200 autót helyeztek forgalomba.

A szervezet elnöke felhívta a figyelmet arra, hogy Magyarországon mintegy 1000 használtautó-kereskedő működik, és ha a regisztrációs adóról szóló törvény módosítása hatályba lép, akkor több száz vállalkozás mehet tönkre, ami több ezer új munkanélkülit jelenthet. További problémát jelent számukra, hogy a regisztrációs adóról szóló törvény február 1-jei hatályba lépése előtt Magyarországra érkezett használt autók után is ki kellene fizetni a regisztrációs adót, ezért e szabály megváltoztatását is kezdeményezik módosító indítvánnyal.

A MGOE azt tervezi, hogy további tárgyalásokat kezdeményez a Pénzügyminisztérium illetékeseivel követeléseik megvalósítására. Bakó Zoltán kijelentette: érthetetlen, hogy a február elsején hatályba lépett adótörvényhez pár nappal később négypárti egyeztetéssel benyújtottak egy módosító javaslatot, majd a héten egy ezzel gyökeresen ellentétes országgyűlési gazdasági bizottsági módosító javaslattal is egyetértett a kormány, továbbá a költségvetési bizottság által benyújtott módosításra is igent mondott a Pénzügyminisztérium képviselője.

A MGOE titkára emlékeztetett arra, hogy az eredeti törvénymódosítási javaslatban az 1000 köbcentiig terjedő benzinmotoros, 5-ösnél rosszabb környezetvédelmi besorolású autók regisztrációs adója még 120 000 forint volt, a gazdasági bizottsági javaslat ezt 150 000 forintra emeli, míg a költségvetési bizottság által benyújtott és támogatott módosított javaslat már 180 000 forintot tartalmaz.

Egyeztetés a szervezetekkel

A törvényelőkészítés során a Pénzügyminisztérium szakmai egyeztetést tartott a Magyar Gépjárműimportőrök Országos Egyesületével (MGE), akik a február elsején hatályba lépett rendelkezésekkel elégedettek voltak. A közelmúltban létrejött Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete ellenben több ponton sérelmesnek találta az új szabályozást, ezért pénzügyminisztériumi egyeztetést kezdeményezett. A használtautó-kereskedőket tömörítő érdekképviseleti szervezet az Euro 2-es motorral szerelt autók regisztrációs adójának csökkentése érdekében lépett fel.