Törökország hozzájárul, hogy Oroszország megkezdje az előzetes kutatómunkát a Déli Áramlat gázvezeték új nyomvonalán, a Fekete-tengeri török felségvizeken áthaladó szakaszának helyén, és kijelölik az építkezés kezdetének időpontját is - mondta még az aláírás előtt Jurij Usakov, az orosz kormány apparátusának helyettes vezetője. Az aláíráson Silvio Berlusconi olasz miniszterelnök is megjelent, ugyanis a tervezett Déli Áramlat gázvezeték fővállalkozója az orosz Gazprom mellett az olasz Eni energiavállalat.
Usakov korábban azt is elmondta, hogy a két fél munkacsoportot hoz létre a Samsun-Ceyhan kőolajvezeték támogatásának tanulmányozására. Putyin maga is említette ezt az aláíráskor. A tervezett kőolajvezeték egyik fővállalkozója szintén az olasz Eni. A kormányfők "széles összefüggésben" megvitatják a Kaszpi-térségből Oroszország elkerülésével Európába irányuló Nabucco-vezeték tervét is, de "ez természetesen a dokumentumokban nem szerepel majd" - tette hozzá Ukasov. A Nabucco vezeték a tervek szerint a Kaszpi-térségből szállítana gázt Európába, Oroszországot elkerülve. Törökország Magyarországgal, Ausztriával, Bulgáriával és Romániával júliusban aláírta a kormányközi megállapodást a Nabucco-programról.
Putyin arról is szólt, hogy közösen gáztározókat építenek Törökországban. Ezzel Törökország még inkább gázkereskedelmi központtá és fordítókoronggá válhat a Kelet és Nyugat között. A csütörtöki orosz lapok szerint Moszkva már kétszer is kérelmet nyújtott be a török félnél a Déli Áramlat ügyében, de mindeddig nem járt sikerrel. Most az engedély fejében biztosítani szándékozik a Samsun-Ceyhan vezeték kőolajellátását.
Hivatalos forrásokból származó értesülések alapján a Kommerszant című orosz gazdasági lap csütörtökön azt írta, hogy az előzetesen elért elvi megállapodás értelmében a Déli Áramlattal kapcsolatos kutatások már augusztusban megkezdődnek, és az építkezés 2010-ben kezdődik.
A Samsun-Ceyhan vezetéken Törökországból az európai piacokra áramlik majd az olaj. A vezeték építését idén áprilisban kezdte meg az olasz Eni S.p.A.. A Fekete-tengeri Samsun kikötőből a Földközi-tengeri Ceyhanba irányuló, 4 milliárd dolláros beruházással épülő 555 kilométeres vezeték - amelynek teljes kapacitása a tervek szerint napi 1,5 millió hordó lesz - lehetővé teszi a korlátozott áteresztő képességgel rendelkező Boszporuszon haladó és környezeti károkat okozó tankhajók számának jelentős csökkentését.