Online piacterek: harc a tétért

Vágólapra másolva!
Bár hazai felmérések szerint az internetes vásárlók zöme ma is elsősorban az online boltokban költi a pénzét, egyre nő az online piacterek népszerűsége is. A két legnagyobb aukciós szájt, ahol eladásra kínált termékekre lehet licitálni, immár több mint félmillió regisztrált felhasználóval rendelkezik.
Vágólapra másolva!

A hazai internetes boltok forgalma 45 milliárd forintra nőtt 2007-ben, a 2006-os 30 milliárdról - mondja a GKIeNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. munkatársa, Tóth Attila. A GKIeNET nemrégiben végzett felmérése az úgynevezett kosaras rendszerben értékesítő boltokat mérte fel. Ehhez képest az online piacterek, ahol a fogyasztók egymásnak értékesítik az árukat, kisebb forgalmat generálnak. A felmérés szerint 2007-ben e részpiacon a két legnagyobb hazai szereplő - a vatera.hu és a teszvesz.hu - 10 milliárdos "átmenő forgalmat" bonyolított (vagyis ekkora értékű termékcserét tett lehetővé). Az idén e nagy piacterek forgalma egyébként 13 milliárdra nőhet.

E két nagy szereplő közül a vatera.hu regionális terjeszkedésbe kezdett, a teszvesz.hu pedig nemrégiben került részben dél-afrikai tulajdonba. Így élesedik a verseny térségünkben, hiszen a TeszVesz hátterében eleve multinacionális cégek állnak, amelyek már most is több kelet-közép-európai országban vannak jelen.

A legnagyobb magyar piactér

A Vatera.hu Kft. Magyarország legnagyobb online piactere - a cég honlapján olvasható állítás igaz, még ha a napi látogatókat (körülbelül százezer klikkelőt) tekintve megközelíti a Vaterát a TeszVesz portál is. Ez utóbbi a Sanoma és a Naspers dél-afrikai médiaóriás közös vállalkozása.

Ám a Vatera és a TeszVesz között jelentős a forgalombeli különbség: a Vatera közel hétmilliárdos nagyságrendű 2007-es, úgynevezett "átmenő" forgalmát a másik szájt három milliárddal követi. Ennél persze kisebb a cégekhez valóban befolyó pénz: a Vatera 2006-os nettó árbevétele - nyilvánvalóan döntően a jutalékokból - 145 millió forint volt, nyeresége pedig túllépte a 81 millió forintot. Tavaly a Vatera tényleges forgalma ugyanakkor már 283 millió forint volt.

Guru a tulajdonosok között

A Vatera online piactere 2000-ben kezdte meg működését, ekkor alapították a céget is magyar magánszemélyek. Később beszállt a vállalkozásba az internet "női guruja" Esther Dyson, illetve egy amerikai kockázati tőkét befektető cég, az iEurope Fund LLC is.

A Vatera napi 5,5-6 millió oldalletöltésére igen büszke Gerő Viktor, a cég ügyvezető igazgatója. Mint elmondta, a társaság tovább akar terjeszkedni a régióban és Magyarországon egyaránt. Elsőként Szlovákiában jelentek meg. Idén február óta, vagyis négy hónap alatt - a felkínált termékek darabszámát tekintve - máris a legnagyobb szereplővé váltak északi szomszédunknál.

Kiélezett verseny Szlovákiában

Pedig Gerő szerint Szlovákiában kiélezettebb a verseny, mint Magyarországon: ott már eleve három cég küzdött a legnagyobb online piactér megteremtéséért, míg itthon a Vaterával csak a TeszVesz veheti fel érdemben a versenyt szerinte.

A legnagyobb médiacég Dél-Afrikában

A Naspers Ltd. Dél-Afrika legnagyobb médiatársasága, azt tervezi, hogy újabb és újabb internetes érdekeltségeket szerez. Ennek oka az, hogy a hazai (dél-afrikai) piacán egyre csökken a hirdetés a nyomtatott lapokban. "Délkelet-Ázsiára, Latin-Amerikára és Kelet-Európára figyelünk" - mondta a cég vezérigazgatója, Koos Bekker egy korábbi interjújában, amelyet a Bloomberg hírügynökségnek adott.

A Naspers adja ki Dél-Afrika legnagyobb napilapját, a Daily Sun című újságot. Magazinjaik közül ismertebb a Finweek és a You, de vannak televíziós érdekeltségei is a csoportnak, M-Net néven. A fokvárosi székhelyű Naspers az elmúlt két évben vásárolt 30 százalékos részesedést a Grupo Abrilban, amely Brazília második legnagyobb médiacége. Szintén beszálltak az orosz mail.ru website-ba.

Gerő elmondta, hogy további országokban kívánnak hamarosan megjelenni, ezzel is felvéve a versenyt a Tradus csoporttal, amely nemrégiben dél-afrikai kézbe került. A dél-afrikai Naspers ugyanis megvásárolta a brit központú céget, amely Lengyelországban nagyon komoly érdekeltségekkel rendelkezik, például a több millió felhasználót nyilvántartó Allegróban.

Verseny máshol is?

Csehországban, Szlovákiában, Bulgáriában, Ukrajnában és Romániában az Aukro márkanévvel vannak jelen az online piacterek szegmensében. De Kelet-Európa más államaiban is bent volt/van a Tradus piactereivel, ebben a szegmensben egyébként a Vatera lehet a közeljövőben az egyik legnagyobb térségbeli kihívójuk Gerő szerint.

Az ügyvezető elmondta azt is, hogy a Vatera bőven lát lehetőséget a hazai piac bővülésében. Jelenleg sokan még közvetlenül online boltokban vásárolnak (erre egyébként a Vatera is kínál internetes megjelenési helyet), de az aukciós tevékenység is szélesedhet, ha tovább nő az internet magyarországi elterjedése, penetrációja.

Tesznek-vesznek

A TeszVesz-t működtető Sanoma Payback Kft. (a Vatera 145 milliós tényleges forgalmával szemben) 2006-ban 23 milliós bevétel mellett 28 milliós veszteséget termelt - a cégiratok szerint. E cégben szerzett 35 százalékos tulajdonrészt néhány hónapja a dél-afrikai Naspers, amely a Tradus Plc-t vásárolta fel 946 millió fontért, a Tradusnak pedig ekkora üzletrésze volt a Sanoma Paybackben.

Gerentsér Imre, a Sanoma új média divíziójának vezetője, a Sanoma Payback ügyvezető igazatója az [origo]-nak elmondta: pénzügyi adatokról nem szoktak nyilatkozni. Ugyanakkor a látogatók számáról megtudtuk, hogy a TeszVeszen közel százezer az egyedi klikkelő, ami a Vaterához közelít a statisztikák szerint. Gerentsér szerint a dél-afrikai nagy médiacég beszállása, a Naspers megjelenése a Tradus hátterében nem befolyásolja a TeszVesz működését. Folytatják eddigi tevékenységüket, és igyekeznek tovább bővíteni az online piacteret.