Megbénulhat az orosz kikötők forgalma

Vágólapra másolva!
Válsággal fenyegeti az orosz kikötők működését és a hajózási költségek drágulásához vezet az orosz szállítási minisztérium döntése, hogy összhangba hozzák a flottát a hajók okozta környezeti károk csökkentéséről szóló nemzetközi szerződéssel, amit Moszkva tavaly ratifikált - írja a Napi Gazdaság.
Vágólapra másolva!

A szigorítás nyomán az év végéig ki kell vonni a forgalomból minden szimpla falú, 5000 tonnásnál kisebb tartályhajót. Ez viszont az orosz kikötőkben lévő hajókat üzemanyaggal feltöltő szállítóhajók 95 százalékának leselejtezését jelenti, ami komoly fennakadásokhoz vezethet a kikötők forgalmában. A szentpétervári kikötőben például a több mint 70 "úszó benzinkútból" csupán kettő maradhat szolgálatban.

Az előírt, biztonságosabb, dupla falú tartályhajókat egyetlen gyár, a Neva Shipbuilding Plant állítja elő Oroszországban, amelynek teljes kapacitását leköti a külföldi megrendelések teljesítése, tehát a kieső tartályhajókat az előírt időn belül semmiképpen sem lehet pótolni.

Az új hajók építése emellett jóval drágább, ami a szállítási költségek emelkedését vonja maga után. A vízi szállítás üzemi költségeinek 70 százalékát eddig is az üzemanyag tette ki.

Az említett szerződés értelmében egyébként 2010-ig az 5000 tonnásnál nagyobb, szimpla falú tartályhajókat is ki kell vonni a forgalomból. A Portnews hírügynökség szerint az üzemanyag-utántöltő tartályhajók idén 5,5 millió tonnás forgalmat bonyolítanak le az orosz kikötőkben, a piaci értékét 2 milliárd dollárra becsülik, aminek felét a szentpétervári kikötő adja - írja a Napi Gazdaság.