Nő a légitársaságok vesztesége

Vágólapra másolva!
Az amerikai polgári légiközlekedési vállalatok 1,5 milliárd dollár veszteséget szenvedtek el 2008 első három hónapjában, és biztosra vehető, hogy rövid időn belül hasonló sors vár európai társaikra is - írja a Napi Gazdaság.
Vágólapra másolva!

A magas olajárak egyszerűen kezelhetetlen problémát jelentenek az ágazatnak. Ahogy egy szakértő fogalmazott: nincs olyan repülőgép, amelynek tervezésekor 100 dolláros olajárral számoltak volna a mérnökök.

Az amerikai cégek az elmúlt héten tették közzé negyedéves gyorsjelentéseiket, amelyekből kiderült, hogy a még talpon lévő vállalatok közül egyedül a tengerentúli légi közlekedés fapados piacának úttörője, a Southwest maradt nyereséges, de még ez is elvesztette tavaly ilyenkor elért nettó profitjának kétharmadát, és csak 34 millió dollár pluszt könyvelt el.

A nagy európai társaságok közül eddig a Lufthansa tette közzé negyedéves gyorsjelentését, amelyből az derül ki, hogy durván tizedére, 57 millió euróra esett a cég nyeresége egy év alatt. A vállalat növelte tengerentúli járatainak kapacitását, hogy felvegye a versenyt az Air France-KLM-mel, Európa legnagyobb légitársaságával és a British Airwaysszel, a kontinensen belül pedig 99 eurós jegyárakkal próbálja elcsábítani a fapados cégek ügyfeleit.

Az Air France-KLM április 22-étől a megtett távolságtól függő, 2-10 eurós üzemanyagpótdíjat vezetett be járatain, azzal az ígérettel, hogy ezt fokozatosan csökkenti, ha 100, illetve 95 dollár alá csökken a nyersolaj hordónkénti ára. A kisebb cégek már nagy bajban vannak: az Austrian Airlines vesztesége például 60 millió euró fölé nőtt az egy évvel korábbi 16,3 millióról. Még nagyobb lesz a baj, ahogy a következő hónapokban kifutnak azok a határidős üzemanyag-vásárlási ügyletek, amelyekkel az európai vállalatok eddig fedezték a költségnövekedést. Egyes elemzők szerint ez egy csapásra válságba sodorhatja a társaságokat.

Szakértők szerint az új helyzet eredményeként olyan konszolidáció kezdődhet az ágazatban, amelynek végén néhány megavállalat marad a piacon. A légitársaságok csökkenteni fogják szállítási kapacitásukat, hogy a megmaradó utasüléseket jobban feltöltsék, és törölni fogják a kevésbé népszerű járatokat - írja a Napi Gazdaság.