Benzinpánikot okozott a leálló olajfinomító

Vágólapra másolva!
Teljesen leállt péntek délutánra az egyik legnagyobb brit nyersolaj-finomító. A leállás komoly kiesést jelent az északi-tengeri termelésben és az üzemanyag-ellátásban is, és a pánikvásárlások miatt máris több térségben adagolják a benzint.
Vágólapra másolva!

A skóciai Grangemouth városa mellett működő létesítményt az üzemeltető cég, az Ineos maga állította le, miután az alkalmazottak vasárnaptól 48 órás sztrájkot hirdettek a társaság nyugdíjrendszerében végrehajtott - a szakszervezetek szerint az új belépők számára kedvezőtlenebb feltételeket jelentő - módosítások miatt.

A vállalat szerint üzembiztonsági okokból mindenképpen le kellett állítani még a sztrájk előtt a létesítményt. Szakértők azzal számolnak, hogy a munkabeszüntetés vége után is legalább három hétig eltart, mire finomító ismét eléri teljes - napi 210 ezer hordós, vagyis évi 10 millió tonnás - kapacitását.

Nagy-Britanniában tíz nagy olajfinomító működik, és az Edinburghtól nem messze lévő grangemouth-i a harmadik legnagyobb közülük.

A helyzetet súlyosbítja, hogy a BP olajtársaság közölte: a sztrájk megtartása esetén kénytelen lesz leállítani az északi-tengeri mezőket az Ineos finomítóhoz közeli fogadóállomással összekötő nyersolajvezeték-hálózatát, amelynek működése a grangemouth-i üzem által szolgáltatott energiától függ.

A vezetékhálózat napi kapacitása 700 ezer hordó, és a hozzá kapcsolódó északi-tengeri kitermelő platformok a brit nyersolajszükséglet 40 százalékát, a földgázszükségletnek pedig a negyedét adják.

E mezők termelésének kiesése előzetes becslések szerint napi 50 millió font (17 milliárd forint) veszteséget jelent a brit gazdaságnak.

A grangemouth-i finomító által ellátott skóciai és észak-angliai térségekben máris pánikszerű üzemanyag-felvásárlás kezdődött, és sok benzinkútnál 20 fontban korlátozták az egy-egy vásárlónak kiadható benzin és gázolaj értékét.

Ez 20 liternél is kevesebb üzemanyagot jelent, ugyanis a motorbenzin és a dízelolaj átlagos kiskereskedelmi ára már hetek óta jóval meghaladja a korábban elképzelhetetlennek tartott 1 fontos lélektani határt. A tipikus literenkénti benzinár jelenleg 1,06-1,15 font (360-390 forint) a brit kutaknál.

Néhány éve a brit közúti fuvarozók még azért szerveztek egyhetes - súlyos üzemanyag- ás áruellátási fennakadásokat okozó - blokádokat a brit finomítók kiszállítási útvonalain, mert a kiskereskedelmi üzemanyagár közelíteni kezdett a literenkénti 80 pennyhez.