A Tesco a legforgalmasabb lánc

Vágólapra másolva!
A Tesco, a CBA és a Coop áll a legnagyobb forgalmú élelmiszert és vegyiárut értékesítő kiskereskedelmi láncok tizenötös ranglistájának élén. Kelet-Európában ritkaság számít, hogy hazai tulajdonú élelmiszerláncok az országos hálózat felét adják.
Vágólapra másolva!

Az ACNielsen Piackutató Kft. felmérése szerint a Tesco 554,9 milliárd forint forgalmat ért el tavaly, míg az előző évben 544 milliárd forintot. A Tesco-Global Áruházak összesen 122 üzletet, köztük 76 hipermarketet működtetett a múlt év végi adatok szerint.

Mindez a hálózat bővítését jelzi: egy év alatt tizenegy hipermarket mellett kilenc szupermarketet, továbbá három S-market élelmiszerboltot nyitott. Az elemzés szerint a legnagyobb eladóterű láncok közül a Tesco mellett csak az Interspar terjeszkedett tavaly hasonlóan expanzív módon.

A rangsorban ötödik Spar éves forgalma a múlt évben 284,5 milliárd forintot tett ki, szemben az előző évi 245,7 milliárd forinttal. A vállalat a három új Interspar mellett tizenhárom szupermarkettel bővítette hálózatát. (Egy év múlva a rangsor várhatóan a Spar további erősödését mutatja majd - vélik a szakértők - hiszen azzal, hogy a Spar megvette a Plus lánc 172 egységét, jelentősen megnövelte boltjainak számát a magyar piacon.)

A CBA 2924, a Coop pedig 5283 és a rangsorban utánuk következő Reál 2310 üzlettel rendelkezik, így a magyar tulajdonban lévő láncok a teljes magyarországi élelmiszerbolt hálózat felét képviselik.

A hazai tulajdonban lévő boltláncok előkelő magyarországi pozíciója fehér hollónak számít Közép-Európában. Hasonlóan magas forgalmakat, illetve piaci részesedéseket ugyanis ebben a régióban egyetlen más országában sem érnek el a nemzeti tulajdonú láncok - állapítják mag a felmérés készítői.

A második helyen álló CBA forgalma a múlt évben elérte az 525 milliárd forintot, míg a harmadik Coop Csoport forgalma a Nielsen becslése szerint mintegy 440 milliárd forintra rúgott 2007-ben.

A rangsorban hatodik és kilencedik Auchan - 10 hipermarket -, illetve Cora - 7 bolt - üzleteinek száma tavaly nem változott. Előbbi 212, utóbbi a Nielsen becslése szerint 118,8 milliárd forint forgalmat könyvelhetett el.

A Penny Market és a Lidl áll a ranglista hetedik és nyolcadik helyén. A belföldi diszkont hálózat egyik évről a másikra 35 egységgel bővült, és így 498 üzletet számlált 2007 december végén.

Közülük is kiemelkedik a Lidl, amely kicsivel több, mint három év alatt jutott el a 90-es boltszámig. A Lidl nem kevesebb, mint 22 diszkontot nyitott tavaly Magyarországon. A német diszkont 124,1 milliárd forint árbevételt ért el a Nielsen becslése szerint, múlt évben.

A Penny Market hálózata nyolc diszkonttal bővült, forgalma pedig 132,4-ről 145,1 milliárd forintra emelkedett, a Nielsen becslése szerint.

A lista végén álló Héliker 9,2 milliárd forint bevételt könyvelhetett el. (A Nielsen piackutató vállalat rangsora, a vállalatok saját közlése, illetve becslések alapján készült.) Összességében a Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória forgalma értékben 11, míg a 60 háztartási vegyiárué és kozmetikumé 10 százalékkal emelkedett tavaly, az előző évhez képest.

A szakértők által vizsgált bolttípusok közül a hipermarket erőssége a háztartási vegyiáru. A legnagyobb eladóterű üzletek piaci részesedése évek óta növekszik háztartási vegyiáruból, illetve kozmetikumból, és tavaly elérte a 39 százalékot. Ugyanakkor élelmiszernél is erősödik a hipermarket pozíciója a felmérés szerint.

A magyar láncok boltjai az élelmiszer kiskereskedelmi forgalmából 28 százalékos részarányt értek el, míg háztartási vegyiáruból 15 százalékost. A szupermarket láncok erőssége szintén az élelmiszer, amelynél érzékelhetően növelték piaci részesedésüket. Az önálló kis boltok száma, és vele együtt piaci részesedése is évek óta csökken. Eddig jórészt az ő kárukra növelték mutatóikat a nagy eladóterű, modern bolttípusok.

Figyelemre méltó háztartási vegyiárunál és kozmetikumnál a szaküzletek, drogériák folyamatos térnyerése. Tavaly 2 százalékponttal emelkedett a piaci részesedésük, és elérte a 24 százalékot. A dm-Drogerie Markt 206 üzlettel 53,1 milliárd, a Rossmann 180 üzlettel 40,5 milliárd forint forgalmat ért el tavaly.

Az összegzést végző szakértők megítélése szerint említést érdemel még két nagykereskedelmi - úgynevezett Cash and Carry - lánc pozíciója. A Metro tizenhárom áruháza 232, az Interfruct 23 egysége 46,3 milliárd forintos forgalmat bonyolított le 2007-ben.