Szükség van több európai gázútra

Vágólapra másolva!
A Déli Áramlat és a Nabucco mellett további vezetékekre is szükség lehet Európa földgázszükségletének kielégítésére. A témával foglalkozó konferencián szó volt még a Gazprommal kötött szerződésekről és a gázpiac megnyitásának veszélyeiről.
Vágólapra másolva!

Felsmann Balázs, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szakállamtitkára kifejtette: Magyarország továbbra is az európai energiapolitika aktív formálója akar maradni. Az, hogy melyik vezeték hol megy, lényegtelen, ha a régió földgázvezetékeit - a nyugat-európaihoz hasonlóan - összekapcsolják - mondta el Zsuga János, a Mol csoporthoz tartozó FGSZ Földgázszállító Zrt. vezérigazgatója.

Emlékeztetett arra, hogy a Mol kezdeményezte egy regionális földgázszállító vállalkozás létrehozását, ami képes lenne akár egy Nabucco méretű projektet megvalósítani. A földgázszállító infrastruktúra fejlesztését az E.ON Földgáz Trade mint kereskedő hasznosnak tartja, hiszen üzletet hoz számára - hangsúlyozta Klaus Hammer, a német E.ON-Rurhgas magyar leányvállalatának, az E.ON Földgáz Trade Zrt.-nek a vezérigazgatója.

Szerinte a források diverzifikációjára van szükség. A Déli Áramlatban lesz forrás, de ugyanaz a Gazprom az eladó, amely jelenleg is lényegében az egyetlen beszállító Európába. A tervezett európai uniós vezetékhez, a Nabuccóhoz még nincs gázforrás sem - tette hozzá.

Az E.ON-vezetésével már megalakult egy konzorcium, amely Horvátországban hoz létre cseppfolyós gáz (LNG) terminált, és a német cég tervezi európai LNG hálózat kiépítését. Klaus Hammer hangsúlyozta a földgáztárolók fontosságát is, emlékeztetve arra, hogy az E.ON Földgáz Storage Zrt. jelentős mértékben bővíti föld alatti tárolókapacitását.

Az Emfesz energiakereskedő cég volt az első, amely Európába közép-ázsiai földgázt hozott be négy évvel ezelőtt - mondta Góczi István, az ukrán - és közvetve Gazprom-érdekeltségű - Emfesz ügyvezető igazgatója.

Megjegyezte, hogy az Emfesznek 2015-ig van szerződése erre a gázra évi három milliárd köbméter mennyiségben. A most alakuló Déli Áramlat gázvezeték pedig várhatóan ugyanebben az időben kezdi meg az üzemelést. Szerinte a csővezetéken szállított földgáz még sokáig jóval olcsóbb lesz az LNG-nél.

A konferencián szó esett arról is, hogy Magyarországnak, pontosabban az E.ON Földgáz Trade-nek 2015-ig van szerződése a Gazprommal, míg számos európai ország 2030-ig, 2035-ig szóló hosszútávú szerződéssel biztosította a beszerzést. Klaus Hammer a parlament előtt lévő új gáztörvényjavaslattal indokolta az újabb szerződés hiányát, mondván: jogi bizonytalanságban nehéz hosszú távú szerződést kötni.

A fogyasztók képviselői elsősorban a piacnyitás árfelhajtó hatását emelték ki. Felsmann Balázs hangsúlyozta, hogy a piacnyitásnál minden a kiindulástól függ. A gázpiac teljes megnyitását nem akarják olyan "terhekkel" megkezdeni, mint amilyen az árampiacon volt. Utalt arra, hogy 2008. január elsején a villamosenergia-piac úgy nyílt meg teljesen, hogy előtte a szabadpiaci árnál alacsonyabb volt a közüzemi ár, alacsony az erőművek hatékonysága és érvényben voltak még hosszútávú áramvásárlási szerződések.

Jelenleg a közüzemi fogyasztói szektor még mintegy 35 milliárd forinttal "tartozik" a közüzemi földgáz nagykereskedőnek, az E.ON Földgáz Trade Zrt.-nek a Magyar Energia Hivatal által elismert nagykereskedelmi veszteség miatt. Ez a gázár korábbi támogatásával függ össze, amit a támogatás megszűnése óta a közüzemi fogyasztók fizetnek meg.

Miután már a lakosság számára is szabad a piac, Klaus Hammer felhívta a figyelmet arra, hogy minél kevesebben vannak a közüzemben, annál kevesebb szereplő között oszlik meg ez a teher. Felsmann Balázs államtitkár ehhez hozzátette: ma még kezelhetőnek látszik ez a probléma, de a piac megnyitásával tiszta lapot szeretnének nyitni.

Klaus Hammer figyelmeztetett arra a gázpiaci tendenciára, hogy egyre messzebbről kell szállítani a földgázt, ezért az egyre drágább, beleértve a szükséges infrastruktúra fejlesztés költségeit is.