A magyarok fele vásárol bioélelmiszert

Vágólapra másolva!
A legkedveltebb bioélelmiszerek Magyarországon a zöldség, a gyümölcs és a tojás, ahogy általában az Európai Unióban is. Amíg azonban az Unió országaiban a fogyasztók közel kétharmada vásárolja kisebb-nagyobb rendszerességgel a három termékcsoport biováltozatát, addig nálunk csak 53-54 százalék - derül ki a Nielsen piackutató vállalat 46 országban internethasználók körében végzett globális kutatása.
Vágólapra másolva!

Világszerte egyre többen kedvelik a biotermékeket, de magasnak tartják az áraikat. A biót nem vásárlók közül minden második válaszadó a drágasággal indokolja tartózkodását, mind Európában, mind Észak-Amerikában. A globális fellendülés folytatása a kedvezőbb árakon, a kínálat bővülésén és az áru elérhetőségén múlik. A fogyasztók a bioélelmiszereket a fogyasztók egyértelműen saját egészségükkel és jó közérzetükkel (wellness) kötik össze; évtizedünk életstílusának két legfontosabb trendjével.

Minden második internethasználó európai megkérdezett (48 százalék) azért vesz biotermelésből származó enni- vagy innivalót, mert egészségesebbnek tartja a maga számára. Ebből a szempontból legnagyobb aránnyal a görögök (67 százalék) és a spanyolok, illetve a lengyelek (60) vezetnek. A magyar mutató (51) szintén meghaladja az európai átlagot. A második leggyakrabban említett fő szempont a gyerekek egészsége. Itt a magyarok tartják az Európa-rekordot, mivel a válaszadók 26 százaléka említette ezt az okot. Az európai átlag 16 százalék.

Az állatokkal való jobb bánás kevésbé fontos

Európában a vizsgált tizenkilenc országban szintén átlagosan 16 százalék nevezte meg a biotermelés kedvező környezeti hatását mint fogyasztásának fő motívumát. Az átlagot leginkább a környezettudatos négy skandináv ország válaszadóinak aránya haladja meg. Magyarország 9 százalékos mutatójával Lengyelország és Ausztria után következik, és egyetlen országot előz meg, Csehországot. Az állatokkal való jobb bánásmódot legtöbben Hollandiában (19 százalék) tartják elsősorban szem előtt bioélelmiszer beszerzésénél. A lista másik végén Magyarország áll 1 százalékkal, míg az európai középérték 8 százalék.

"Mi a fő oka annak, hogy ön nem vásárol bioterméket?" - tették fel a kérdést a Nielsen munkatársai azoknak, akik egyelőre kimaradnak az étkezési szokások változásának ezen hullámából. Minden második európai megkérdezett első számú indoka a túl magas ár (48 százalék). Utána egyforma arányban (16-16) mondták, hogy nem hisznek a bio egészségesebb voltában, illetve, hogy a bioélelmiszert valóban olyan természetes körülmények között állítják elő, ahogyan azt a termelők állítják. A többi magyarázatra 5 százalékkal kisebb arány jutott kontinensünkön.

Mekkora arányban (%) választanak kisebb-nagyobb rendszerességgel bioélelmiszereket a magyar megkérdezettek, illetve mekkora az európai átlag:

TermékMagyarország19 európai ország átlaga
Zöldség5464
Gyümölcs5463
Tojás5163
Gyümölcslé4545
Baromfi 4250
Hús4153
Tej3844
Tea3835
Csomagolt élelmiszer3533
Szénsavas üdítőital1618