Megértőbb gazdasági tárcát ígér Kákosy

Vágólapra másolva!
A gazdasági minisztérium munkáján van mit javítani, például jobban kéne figyelni a szakmai visszajelzésekre - ismerte el Kákosy Csaba, a Kóka Jánost váltó miniszter bemutatkozó sajtóbeszélgetésén. Legalább 100 megoldandó ügy van a GKM asztalán, és ha ebből a ciklus végéig tizet megold, akkor már eredményesnek fogja tartani munkáját. A GKM új első embere szakpolitikusként gondol magára, és szeretné, ha unalmas politikusnak tartanák.
Vágólapra másolva!

A Gazdasági és Környezetvédelmi Minisztérium nagy intézmény, nemrég még 4 tárca végezte feladatait, ezért csak átfogó stratégiával lehet vezetni - kezdte Kákosy, akinek nevéhez több hosszabb távú stratégiai terv kidolgozása fűződik, például a közlekedési, vagy energetikai. Az új miniszter szerint a személycsere nem befolyásolja a 2010-ig terjedő minisztériumi stratégiát. A tárcánál minden évben éves intézkedési terv készül, amelynek teljesülését decemberben értékelnek: ez a keret ad keretet a minisztériumi munkának, és ez a jövőben sem változik - mondta Kákosy.

Az új miniszterről már korábbi megnyilvánulásai alapján lehetett tudni, hogy 3 területet kezelne kiemelten. Ezek között is első helyen a gazdasági növekedés újra dinamizálását említette. Az ország versenyképessége az elmúlt 1,5-2 évben romlott - ismerte el a tárcavezető, aki szerint az egyensúlytalanság és az elmaradó reformok okozták ezt. Kákosy értékelése szerint 2005-2006-ban egy olyan, körülbelül egy évtizedes időszak ért véget az ország életében, amely alatt lemaradásunk 25 százalékkal csökkent az Európai Unióhoz képest. Ez után viszont már az erős, és a régió számára igen fontos német gazdasági növekedésből nem tudtunk annyit profitálni, mint a környező országok.

Kákosy szerint a kiigazítás jó úton halad, és "a bizalom egy jelentős részét visszanyertük, ennek ellenére nem állhatunk meg". Az új miniszter is a reformok fontossága mellett érvelt, mondván, csak általuk térhetünk vissza egy tartósan magas GDP-növekedési szintre. A reformokhoz viszont szerinte több bizalom kell, amihez pedig több, jobb párbeszédre lesz szükség az üzleti élettel is. A gazdaság szereplőinek visszajelzéseire eddig talán nem figyeltek eléggé, ezért jövőre a magyar üzleti élettel zajló szakmai párbeszédet is meg akarja újítani Kákosy Csaba. Az üzleti környezeten és a gazdaságdiplomácián is van még mit javítani, Kákosy szerint például már Magyarországon is van egy olyan vállalati réteg, amely már kinőtte a magyar piacot, ezeknek a Balkánon agresszívebb gazdasági diplomáciával kell segíteni.

Kákosy Csaba második kiemelt területe az információs társadalom, az informatika, elsősorban azért, mert nem tehetjük meg, hogy nem alkalmazkodunk a globális trendhez - fogalmazott. Márpedig elmondása szerint a magyarok a görögökkel együtt az európai digitális írástudás sereghajtói. Nem hisz a nagy összegű állami programokban, de a nethasználat népszerűsítését szerinte folytatni kell.

A harmadik prioritás a közlekedés fejlesztése a gazdasági miniszter számára, aki a ciklus végéig meg akarja valósítani a közlekedési reformot. A MÁV-val kapcsolatban azt mondta, hisz benne, de ehhez jobb minőségre van szükség, amit viszont csak évek hosszú munkájával lehet elérni. Jövőre a pályaudvarok fejlesztésével folytatódhat a vasút helyzetének rendezése - tette hozzá. "A vasút munkájába magam is beletekinthettem az elmúlt években, és nem akarok a túlígérés hibájába esni" - fogalmazott Kákosy, aki szerint kis lépésekkel kell eredményt elérni. Így például tisztább, újabb vonatokkal, elektronikus jegyrendelési lehetőséggel vonzóbbá lehet tenni a vasutat. A mellékvonalak témájáról a miniszter azt mondta, rossz politikai ügy lett belőle, amely azonban nem központi probléma. Minden esetre újra végig fogják beszélni az egyes mellékvonalakat, közöttük biztosan lesz olyan, amit nem, vagy csak később zárnak majd be - mondta. A vasúti privatizáció egyébként Európa nyugati felén is vitatéma; az új miniszter először egyes vonalakra "engedné be" a magán társaságokat, amellyel a teljes piacnyitás várható hatásait is modellezhetnék valamelyest.

Ezzel párhuzamosan a közúti közösségi közlekedést is meg kell újítani, amelynek útja Kákosy szerint a Volán-társaságok lehető leghamarabbi privatizációja, akár már jövőre. Nagy átalakításokra azonban most nincs szükség a társaságoknál, de 2012-ig, ameddig az uniós versenypiaci haladék szól, "jövőt kell adni a társaságoknak". A Volánból várható privatizációs bevételekről egyelőre nem óhajtott becslést adni, de azt megjegyezte, hogy itt nem elsősorban a magas bevétel elérése a cél, hanem a közszolgáltatás minőségének biztosítása friss tőke, szakmai tudás és menedzsment bevonásával.