A megnőtt pihenő után is sok a fuvaros baleset

Vágólapra másolva!
Hiába vezették be áprilisban a szigorított pihenőidőt a hazai fuvarozóknál, nem csökkent a balesetek száma. Szinte nem telik el olyan nap, hogy fáradt kamionsofőrök vagy teherautó-vezetők ne karamboloznának. Úgy tűnik, a cégek továbbra is azzal spórolnak, hogy kevesebb sofőrt alkalmaznak. A szakmai szervezetek ennek ellenére azt állítják, hogy a rendelet bevezetése óta igenis kipihentebben indulnak útnak a sofőrök, és alig bírságolnak az ellenőrök.
Vágólapra másolva!

Nincsenek arról pontos adatok, hogy a pihenőidejüket elmulasztó sofőrök mennyi bírságot fizettek május óta a hatóságoknak. Júniusban 14 fuvarozót találtak fáradtnak az ellenőrök. Ebből 11 magyar és 3 külföldi áruszállító volt - mondta az [origo]-nak Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkárhelyettese. A lebukott sofőröket pihenésre kötelezték, de hogy másnap mennyit pihentek, azt nem tudni.

Az új rendelet május elsején lépett életbe, amely szerint egy sofőr napi pihenőideje 11 óra, amit két részletben kell kivennie úgy, hogy az első legalább 3, a második pedig legalább 8 óra legyen.

Az eddigi egy gépkocsivezetős modellt ezért sok cégnél kétsofőrösre kellett váltani, csak így lehet teljesíteni az új előírást. A rendelettől főként a balesetek számának csökkenését várták a szakmai szervezetek. A baleseti statisztika szerint azonban a számok nem változtak.

Karmos Gábor úgy látja, hogy még korai bármilyen következtetést levonni az adatokból. Azt azonban elismerte, hogy viszonylag sok a baleset, de ezért nem a pihenőidő elmulasztása okolható, hanem a figyelmetlenség. A Levegő Munkacsoporttal egyetértettek abban, hogy a jelenleg alkalmazott matricás úthasználatidíj-rendszeren kell változtani. A közúti fuvarozás mai problémáit csak az úgynevezett használatarányos útdíj bevezetése oldaná meg. A két szervezet erről szóló javaslata még a nyár előtt az Országgyűlés elé került. A szervezetek szerint a díjpolitikának tükröznie kell a fuvarozóknak és a lakosságnak azt a közös érdekét, hogy a nehéz tehergépjárművek lehetőleg mindenütt a kifejezetten erre a célra kialakított autópályán, főutakon haladjanak.

Szeretnék elérni, hogy a gyakori használók részére az úthasználati díjak bevezetésének kezdetétől érvényesüljön az Európai Unió által engedélyezett kedvezmény; a tarifapolitika alakításába legyen beleszólásuk az érdekvédelmi és a civil szervezeteknek. Az ellenőrzésnek biztosítania kell, hogy a becsületes, közterheket vállaló hazai fuvarozók ne kerüljenek versenyhátrányba a fizetés kikerülését választókkal, illetve a külföldi fuvarozókkal szemben.

A két szervezet úgy látja, hogy a közös állásfoglalásban foglaltak megvalósulása esetén egyrészt mód nyílhat a magyarországi közúti tranzitforgalom mérséklésére és a közúti teherszállításnak elsősorban gyorsforgalmi úthálózatra való terelésére, másrészt egy sofőrbarát díjfizetésre. Hogy a baleseti statisztika ettől hogyan fog csökkenni, arra a kérdésre nem tudtak válaszolni az [origo]-nak.

Fotó: Pályi Zsófia

A Nemzeti Közlekedési Hatóság júniusban 5194 járművet ellenőrzött. Ebből összesen 86 gépjárművet rendeltek be műszaki vizsgára, és 60 esetben vetettek ki közigazgatási bírságot.

Jelenleg 50-től 800 ezer forintig büntethetők a fuvarozók különböző szabálysértésért. Az engedély nélkül fuvarozót 800 ezer forintra, a fuvarlevél hiányát pedig 200 ezer forintra büntetik. Aki 4 és fél óra felett vezet folyamatosan, annak 50 ezer forintonként emelkedik a büntetése. Négy és fél óra után ugyanis háromnegyed óra szünetet kell tartania.

Ha ezt 6 perccel túllépi, akkor ez 50 ezer forintjába kerül, majd folyamatosan növekszik a büntetés, ami 90 perc felett 400 ezer forint. A napi vezetési idő nem haladhatja meg a 9 órát, ennek 5 százalékos túllépése után jár a legkisebb - 50 ezer forintos - bírság, de 20 százalékos túllépésnél már 400 ezer forintot kell fizetni. Amennyiben a jármű üzembentartója nem ellenőrzi a munka- és pihenőidő betartását, illetve azok megsértésére ösztönzi a járművezetőjét, 600 ezer forint bírsággal kell sújtani. Ugyancsak komoly bírságra számíthat az a fuvarozó is, aki nemzetközi forgalomban nemzetközi engedély nélkül tevékenykedik, 300 ezer forint bírságot kell fizetnie. Ha csak a fuvarlevél hiányzik, akkor belföldön 200 ezer forint a tarifa. A hiányosan kitöltött fuvarlevél büntetése 50 ezer forint.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság májusban 5263 járművet ellenőrzött, és 31 esetben talált olyan fuvarozót a hazai utakon, aki egyáltalán nem vagy nagyon keveset pihent. Közigazgatási bírságot 44 sofőr kapott. Ebből 153 gépjárművet rendeltek be műszaki vizsgára, mert hibákat fedeztek fel. Júniusban már jobb volt a helyzet.

Egy hónappal később júniusban összesen 5194 járművet vizsgáltak, és 14 esetben találtak pihenidő nélkül fuvarozó fáradt kamionost. A közigazgatási bírságok száma viszont megemlekedett 60-ra. Szabálysértési eljárást 168 esetben kezdeményeztek különböző okok megsértése miatt.

A megemelkedett büntetések ellenére sem nőttek a fuvardíjak. A magánfuvarozók többsége egyelőre nem is tervez áremelést, mert attól tartanak, hogy a jelenleg is csekély számú megrendelés tovább csökken.