Szabadulnának az olaszok az Alitaliától

Vágólapra másolva!
Utolsó próbálkozásaira készül az olasz kormány, hogy megszabaduljon az Alitaliától, miután az év elején indult privatizációs folyamat végére megszöktek a vevők. Róma reménykedik még a közvetlen tárgyalásokban - ha már nem bízhat egy újabb állami segélyakció uniós jóváhagyásában.
Vágólapra másolva!

Hét hónap után összeomlott az Alitalia S.p.A. privatizációjára tett kísérlet: tegnapra minden vevőjelölt visszavonta az évek óta veszteséges olasz nemzeti légitársaságra tett ajánlatát. Miután januárban meghirdették az Alitalia állami tulajdonban levő 49,9 százalékos ellenőrző pakettjét, az első körben tizenegy kérő jelentkezett, de kevés volt a komoly érdeklődő - május végére csupán az orosz Aeroflot és a belföldi járatokat üzemeltető olasz Air One tartotta fenn ajánlatát-írja a Napi Gazdaság.

Júniusban az Aeroflot is letett a már napi kétmillió euró veszteséget termelő légitársaság megszerzéséről, mondván, hogy nem elégedett a feltételekkel, előkerült viszont egy amerikai befektetési társaság, a MatlinPeterson. Számottevő vevőnek azonban már csak az Air One ígérkezett a július 23-i végső határidő előtt - kedd este azonban ő is visszalépett, ugyancsak a feltételekre hivatkozva.

A ma mintegy 1,5 milliárd dollár piaci értékű Alitalia árfolyama a szerdai nyitásban 8 százalékos eséssel reagált a fejleményekre, később azonban valamit visszaszerzett veszteségeiből, miután kiderült, hogy Róma tesz még erőfeszítéseket az értékesítésre. Az olasz kormány közölte, hogy július 23-ig még van idő, az Alitalia pedig fizetőképes.

Megfigyelők szerint ez azt jelenti, hogy a csődeljárás elkerülése érdekében készek közvetlenül tárgyalni a korábbi ajánlattevőkkel, beleértve az Aeroflotot is. Az orosz légitársaság nyitott az új javaslatokra - erősítette meg ezt a Bloombergnek egy meg nem nevezett céges forrás - és vonzóbb feltételek esetén visszatérhet a tárgyalóasztalhoz.

Az olasz sajtóban az is felmerült, hogy Róma megpróbál megkörnyékezni olyan nagyságokat is, mint az Air France-KLM, illetve a Lufthansa, jóllehet mindketten kifejezésre juttatták, hogy nem tartják csábító célpontnak az Alitaliát. Arra biztosan nem számíthat a kormány, hogy ismét feltőkésítheti a csőd felé tartó légitársaságot, amint azt tette 2004-ben, megpuhítva Brüsszelt.

Az Európai Bizottság szóvivője tegnap sietett közölni, hogy a bizottság nem engedélyezhet semmiféle újabb segítséget, miután az előzőt hangsúlyozottan egyszeri lehetőségként kezelték.