Postai költségeken spórolnak a bankok

Vágólapra másolva!
A bankok működési költségének 1,5-2 százalékára is rúghatnak a postai kiadások, de van, ahol ebből mára érzékelhetően lefaragott az elektronikus csatornák térhódítása.
Vágólapra másolva!

A Raiffeisen Bank postaköltsége körülbelül 60 millió forint havonta - tudta meg a Napi Gazdaság -, ami évek óta a lakossági ügyfélszám növekedésével egyenes arányban emelkedik. A futárszolgáltatás igénybevétele is napi gyakorlat az azonnali kézbesítési igények teljesítésére, erre a hitelintézet minden hónapban 1,5-2 millió forintot költ. Az Erste Bank postaköltsége tavaly az összes kiadás 1,7 százalékára rúgott, pedig a pénzintézet már most is elektronikus úton postázza például a számlaleveleket, valamint az ügyfeleknek szánt információkat.

Az OTP Bank szerint az ügyfelek számának, illetve a nekik szánt küldemények mennyiségének növekedésén túl a postai díjak emelkedése is nagyban befolyásolja a postaköltséget. A kiadások csökkentése érdekében a bank a lehetőségekhez mérten központosította a levélgyártást (ami fajlagosan alacsonyabb gyártási költségeket is eredményez) és a levélfeladást. Emellett a hitelintézet igyekszik minél nagyobb mértékben igénybe venni a Magyar Posta által meghirdetett kedvezményeket, illetve elérni a legalacsonyabb postai árat. A legnagyobb magyar bank szerint az elektronikus megoldások alkalmazása csökkenti a postai kiadásokat, de ennek nagyságrendje jelenleg még nem mérhető.

A CIB Banknál viszont úgy látják, hogy az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően mára az elektronikus banki szolgáltatások szerves részét képezik a teljes számlakivonatok lekérdezését lehetővé tévő funkciók, érzékelhetően egyre kevesebb ügyfél igényli a papíralapú elszámolást. Éppen ezért a CIB esetében a postai levelezésből adódó kiadásokat sikerült a működési költség egy százaléka alá leszorítani. A bank mintegy félmillió lakossági ügyfele közül minden ötödik használja tranzakciói intézésére a netbankot, az online számlacsomagnál pedig "díjazzák", ha valaki beéri az elektronikus kivonattal.

Komócsi Sándor, az UniCredit Bank ügyvezető igazgatója elmondta, hogy lakossági ügyfeleik esetében ők is tervezik az e-mailban küldött számlakivonat bevezetését, a postaköltség megtakarítását pedig az árazásban is érvényesítik majd. A Raiffeisen termékkínálatában ma is szerepel havidíjmentes szolgáltatás, de a kivonatküldés költségét ebben az esetben sem terhelik az ügyfelekre. Az elektronikus csatornák fejlődése a bank szerint arra teremthet lehetőséget számukra a jövőben, hogy az ilyen szolgáltatásokat használó ügyfeleknek még kedvezőbb feltételeket nyújtsanak. Az Ersténél a lakossági számlák közül az online csomaghoz elektronikus számlakivonat jár, amit az ügyfelek - ha szükséges - a netbanki felületről ki tudnak nyomtatni. A vállalati számlacsomaghoz azonban minden esetben tartozik papíralapú kivonat.