Növelte forgalmát a vasúti áruszállító

Vágólapra másolva!
Az első üzleti évében 2,8 milliárd forintos adózás előtti eredményt ért el a MÁV áruszállító. Eközben a forgalmat is sikerült növelni, igaz, a verseny miatt a jövőben elsősorban a hatékonyság javítása lesz a társaság célja.
Vágólapra másolva!

Körülbelül százmilliárd forintos konszolidált forgalommal zárta első üzleti évét a MÁV Cargo csoport, ezen belül a MÁV Cargo Zrt. 93 milliárdot ért el, 7 százalékkal többet, mint 2005-ben, amikor még az állami vasúttársaság üzletágaként működött. EBIDTA-ja (kamatok, adó és arculat-értékleírások előtti eredménye) 6,0 milliárd, adózás előtti eredménye 2,8 milliárd forint volt - írja a Világgazdaság.

A társaságnál idén a hatékonyság javítása, például az egy vagonra jutó teljesítmény növelése a cél, mondta el Kozák Tamás vezérigazgató. A forgalom számottevő növelése ellen szól a magán-vasúttársaságok további erősödése: az immár tucatnyi cég együtt 5 százalékot birtokol a vasúti áruszállítási piacból. Segíthet viszont a vasútnak, hogy április 1-jétől a kamionoknak egyes hazai közutakon is útdíjat kell fizetniük. (A vasút részaránya 2005-ben 22, tavaly 21 százalékos volt.)

Völgyi Miklós kereskedelmi igazgató szerint az is remélhető, hogy az eddiginél több mezőgazdasági terményt szállíttatnak majd a MÁV Cargóval, példának okért beindulhat a hazai biodízelüzemek kukoricával való ellátása. Lendíthet a forgalmon az is, hogy a MÁV Cargo együttműködik a külföldi áruszállítókkal és kis hazai riválisaival.

Az idei költségeket erősen befolyásolja, hogy milyen vontatási költségek mellett fog dolgozni a mozdonyok nélkül alapított s még idén magánkézbe adandó társaság. "Tartanak az előkészületek a vontatási tevékenység kiszervezésére, a szolgáltatótól majd elvárjuk a 24 órás rendelkezésre állást. Ez azért is fontos, mert az országban szűkös a mozdonyok és mozdonyvezetők hozzáférhetősége is, utóbbiak mintegy 95 százaléka a MÁV-nál dolgozik" - válaszolt a Világgazdaságnak Kozák Tamás. Az idei költségek további jelentős összetevője a mintegy 13 ezer kocsiból álló eszközpark folyamatos fiatalítása és vizsgáztatása, erre tavaly 3, az idén 4 milliárdot költ a társaság.