Rövidesen indul az autópályakötvény

Vágólapra másolva!
A tervek szerint a jövő kedden kerül a kormány elé az autópálya-beruházások külső finanszírozási feltételrendszeréről szóló előterjesztés.
Vágólapra másolva!

Az autópálya-törvényt legutóbb tavaly decemberben módosította a parlament, s ennek során új kategóriaként bevezették a programutak definícióját. Ezek a magántőke bevonásával finanszírozni kívánt, nem koncessziós szerződés keretében megvalósuló gyorsforgalmi útszakaszok.

A konstrukció szerint az Állami Autópálya Kezelő ZRt. mint beruházó finanszírozza ezen útszakaszok megépítését, majd hosszú távon az állammal kötött szerződés alapján üzemelteti azokat. Ez ennek részleteiről szóló előterjesztés jövő kedden kerül a kormány asztalára - mondta a Napi Gazdaságnak Tóth Judit, a közlekedési tárca szóvivője.

Mára meghatározták, hogy pontosan mely útszakaszok felelnek meg a programút definíciójának. Az eredeti szándék szerint azok, amelyek készültségi állapota - az Eurostat elvárásának megfelelően - 50 százalék alatt van. Ezen beruházások külső finanszírozási feltételrendszeréről tárgyal tehát a kormány, pontosabban a tervezett kötvénykibocsátásról.

Kóka János közlekedési miniszter korábban kifejtette: "Az első negyedév végéig kibocsátjuk az első sorozat kötvényt. A teljes program mintegy 2,5 milliárd euró értékű, az így befolyó összegből pedig jut a felgyorsított ütemben épülő pályaszakaszok finanszírozására is. Az első ütem értéke 1,3 milliárd euró lehet. Még 2006-ban várható a következő ütem, a mintegy 300 milliós kibocsátás, amely az M0-s északi hídjának építését finanszírozza majd"

A kötvénykibocsátás korábban tervezett 2 milliárd eurós összege némileg emelkedett az év vége felé, a korábban tervezett koncessziós forma helyett külső finanszírozással építik meg ugyanis az M6-os autópálya Szekszárd-Bóly-Pécs közötti szakaszát is.