125 milliárdot hitelez a CIB konzorciuma az NA Rt.-nek

Vágólapra másolva!
A CIB Bank vezette konzorciumtól vesz fel 125 milliárd forintnyi hitelt a Nemzeti Autópálya Rt. A hitelt a már átadott gyorsforgalmi utak költségeinek refinanszírozására fordítják.
Vágólapra másolva!

A CIB Bank vezette, héttagú bank konzorciumtól vesz fel 125 milliárd forint hitelt a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. - mondta el Tóth Judit, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szóvivője pénteken. A hitel futamideje 8 hónap, a kamatfelár 17,5 bázispont.

Tóth Judit hozzátette: az NA Rt. csütörtökön késő este döntött a hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárás végeredményéről, amelyre csak egy pályázó volt. A hitelező konzorcium tagjai: a CIB Bank, a Calyon Bank, a CitiBank, a HWB Bank, a K and H Bank, az MKB, és az OTP.

A 125 milliárd forint hitelt, a már átadott gyorsforgalmi utak költségeinek refinanszírozására fordítják, mely munkákat a központi költségvetés már megfinanszírozta, ezért a tenderen nyertes kereskedelmi bankoktól kapott összeget az NA Rt. visszafizeti a büdzsének.

A hitel futamideje 8 hónap, a kamatfelár a hasonló futamidejű Buborhoz képest 17,5 bázispont - felelte az MTI kérdésére Béni Gyöngyi, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. szóvívője.

A kormány ez év február 2-án döntött arról, hogy a jövőben a Nemzeti Autópálya Rt. helyett az ÁAK Rt. kezében összpontosul az autópályák építtetése, és az azokhoz szükséges pénzügyi források megszervezése. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter akkor elmondta: a finanszírozási konstrukció lényege, hogy a piaci alapú hiteleket az ÁAK Rt. veszi fel, amiből finanszírozzák a gyorsforgalmi út fejlesztéseket, ám ez az állami költségvetést a következő 3 évben mégsem terheli. Az állam szerződést köt az ÁAK-val, és évente rendelkezésre állási díjat fizet a társaságnak, ami a beszedett autópályadíjakkal együtt fedezheti a hitelek törlesztését és a meglévő autópályák karbantartását.

Ezt követően, két héttel, február közepén az országgyűlés módosította a gyorsforgalmi közúthálózat közérdekűségéről és fejlesztéséről szóló törvényt, amely szerint mégis a Nemzeti Autópálya (NA) Rt.-nek kell felvennie 125 milliárd forintos kereskedelmi banki hitelt, a költségvetésen kívüli forrás bevonásán alapuló autópálya-építési rendszer átmeneti költségigényének finanszírozására.

Az NA Rt. hitelfelvételéhez azonban szükséges az állam 2005. évi költségvetéséről szóló törvényben szereplő 125 milliárd forintos, címzett, újonnan vállalható egyedi kezességek összeghatárának 100 milliárddal, 225 milliárd forintra történő megemelése.

Dióssy Gábor, a GKM politikai államtitkára csütörtökön az MTI-nek elmondta: az idén az év végéig átkerülnek a folyamatban lévő autópálya szakaszok kivitelezői szerződései az NA Rt-től, az ÁAK Rt-hez. Így ezt követően az NA Rt. elsősorban az autópálya-építések műszaki, beruházó-előkészítésben vesz majd részt.