A világ két legdrágább szava: Coca-Cola

Vágólapra másolva!
A Businessweek 2002-es listája szerint a világ legtöbbet érő márkája továbbra is a Coca-Cola, amelynek értéke a maga 69,6 milliárd dollárjával meghaladja Magyarország 2001-es összesített GDP-jét*. A márkák ranglétrájának második fokán a Microsoft áll 64 milliárd dollárt meghaladó értékével, így messze megelőzi a harmadik helyen álló és 51 milliárd dollárt érő IBM-et.
Vágólapra másolva!

A legnagyobb mértékben - 30 százalékkal - a lista 34. helyén álló Samsung Electronics tudta növelni márkanevének értékét az előző évhez képest, amit 16 százalékos értéknövekedéssel követ a Beiersdorf AG Nivea márkája. Az inkább csökkenő márkaértékek között szép teljesítménynek mondható még a 45. helyre felkúszott Harley-Davidson 13 százalékos növekedése, de gyógyszereket gyártó Pfizer és a svéd Ikea márkáinak 9-9 százalékos javulása sem elhanyagolható teljesítmény.

A márkák harcának legnagyobb vesztese a 71. helyre visszacsúszott Ericsson, amely értékének közel felét - 49 százalékot - veszítette el 2001-hez képest. Szintén nagyot zuhant az amerikai autóóriás, a Ford márkanevének értéke is, amely 30 százalékos csökkenéssel "csupán" 20,4 milliárd dollárt ér 2002-ben.

A száz márkanevet tartalmazó listára csak az 1 milliárd dollárnál nagyobb értékű nevek kerülhettek fel, továbbá kritérium volt még, hogy a cég értékesítéseinek legalább 20 százaléka külföldön történjen.

*Magyarország 2001-es összesített GDP-je 51 999 602 000 dollár a KSH 2001-es adatai alapján. (népesség 10 198 000 fő, 1 főre jutó GDP forintban 1 461 000 forint, amerikai dollár átlagolt árfolyama 286,54 forint)

(Üzleti Negyed)