Csökkenőben a hazai sörfogyasztás

Vágólapra másolva!
Az elmúlt évben a magyarországi egy főre jutó sörfogyasztás 71 literre esett vissza az előző, a tavalyelőtti 73 literről - hangzott el a Magyar Sörgyártók Szövetségének hétfői sajtótájékoztatóján Budapesten. Az elmúlt évben a szövetséghez tartozó cégek több mint 7 millió hektoliter sört állítottak elő. A hazai sörpiac éves árbevétele eléri a 100 millárd forintot.
Vágólapra másolva!

Tömöri László, a szövetség elnöke az eseményen elmondta, hogy a Magyar Sörgyártók Szövetségéhez tartozó vállalatok az elmúlt évtizedben több mint 200 millió dollárt fektettek az iparágba, ami éves szinten 5-6 milliárd forintos új beruházást jelentett. Ennek eredményeként megújult a magyarországi söripar, tavaly a szövetséghez tartozó vállalatok együttesen 7,17 millió hektoliter sört állítottak elő.

A szövetséget 1992-ben alapították, tagjai a hazai öt legnagyobb sörgyártó-kapacitással rendelkező cég: az Amstel Sörgyárt Rt., a Borsodi Sörgyár Rt., a Brau Union Hungária Sörgyárak Rt., a Dreher Sörgyárak Rt. és a Pécsi Sörfőzde Rt. Ezek a vállalatok a hazai sörtermelés mintegy 95-98 százalékát adják, a tagvállalatok külföldi szakmai befektetők többségi tulajdonában vannak.

Tömör László elmondta: 1999 óta gyakorlatilag stagnál a magyar piac, addig a sörfogyasztás évi 2,5-3 százalékkal csökkent. A sörfogyasztás visszaesése tükröződik abban is, hogy az öt nagy magyar sörgyárban foglalkoztatottak száma az elmúlt évtized közepéhez képest mintegy 1300 fővel csökkent 2000 végére. A munkaerő létszámának csökkenése tovább folytatódott az elmúlt évben is, 2001-ben a söriparban foglalkoztatottak száma csaknem 250 fővel mérséklődött, az évi átlagjövedelem 2 millió forint fölé emelkedett. Míg az elmúlt évtized elején az egy foglalkoztatottra jutó termelés éves szinten 107 ezer liter volt, addig 2000 végére 186 ezer literre nőtt.

Kérdésekre válaszolva a szövetség elnöke elmondta: igaz, hogy egész Európában és a világ fejlett részén az üdítőital- és ásványvíz-piac erőteljesen növekvő ágazat, és ennek hatása érezhető az összes ital piacán. A hazai sörgyártók erre azzal igyekeznek válaszolni, hogy minden egyes gyár termékkínálatában alkoholmentes sörök is megtalálhatók. A dobozos sörök népszerűsége is emelkedik Magyarországon, a dobozos kiszerelésben értékesített sörök aránya 3,4 százalékkal emelkedett 2001-ben, azaz így az összes eladott sör 11,1 százalékát tették ki a dobozos termékek.

Tömör László kifejtette: bár tagvállalataiktól tételesen nem kérnek sem árbevétel-, sem nyereségadatokat, de elmondható, hogy a hazai sörpiac évi 100 milliárd forintos árbevételt elérő ágazat.

(MTI)